Hoppa till innehållet

Bannerflow avstår riskkapital – drog in 44 miljoner

Bannerflow hjälper Uber och Izettle att få ut sin reklam på nätet. I fjol ökade omsättningen med 75 procent.

Stockholmsbolaget Bannerflow (NTL) har utvecklat ett verktyg som skapar och distribuerar reklambanners på nätet. Om du har sett nätreklam från Izettle eller Uber var det troligtvis Bannerflow som hjälpte till att producera och få ut annonserna.

”Kunderna kan producera reklam i massor med format, storlekar och språk. Sedan publicerar de via vilka annonsnätverk de vill”‚ säger vd:n Nicholas Högberg, som tidigare varit vd för teleoperatören 3.

Bannerflow, som inte har tagit in något riskkapital, växer fort.

Har vi 50 procents tillväxt varje år så är det bra

För fjolåret redovisar Bannerflow en omsättning på drygt 44 miljoner kronor, en ökning med 75 procent jämfört med 2015. Bolaget gjorde en knapp förlust på 184 000 kronor.

Läs mer: Han blir ny vd på adtech-bolaget Bannerflow 

”Vi bygger det steg för steg. Har vi 50 procents tillväxt varje år så är det bra. Vi vill bygga ett bra bolag, inte blåsa upp siffrorna”, säger Nicholas Högberg.

”Vi återinvesterar varenda krona. Det är superviktigt för oss. Det är vårt sätt att expandera i den här takten. Vi har positivt kassaflöde. Om vi gör vinst har vi inte varit tillräckligt aggressiva.”

Bannerflow har kunder som Uber, Izettle (NTL), Betsson (NTL) och Ladbrokes. Kunderna producerar reklam internt men förlitar sig på externa partners för att få ut kampanjerna på nätet.

Läs mer: Spray-veteran går in i svenskt AR-spel: ”Ett steg längre än Pokémon Go”

Med bolagets verktyg går det att producera reklamen, översätta den till olika språk och få ut den i drift på cirka 30 minuter, enligt Nicholas Högberg.

”Man kan få ut en helt ny kampanj på en halvtimme. Normalt tar det mellan fyra och sex veckor att komma ut med en kampanj. Digitalt ska vara det snabbaste mediet av alla medier. Rent tekniskt är det ju det.”

Bannerflow har i dag 50 anställda, varav cirka hälften underhåller och utvecklar den tekniska plattformen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera