När barnboksappen Storimi skrev avtal med förlagsjättarna Bonnier, Natur & Kultur och Rabén och Sjögren i höstas var det tänkt som startskottet för en expansion till Storbritannien och USA.
Bolaget hade redan då haft flera möten med investerare som intresserade sig för appen, där användarna läser in sagor till sina barn eller barnbarn som dessa senare kan lyssna på när till exempel föräldern är borta.
Men finansieringen dröjde.
”Det tog mer kraft än vad vi hade tänkt oss att komma igång med investeringsrundan”, säger Mia Breitholtz, bolagets nyanställda marknadschef baserad i New York.
Läs även: Bokjättar skriver på med svensk barnboksapp
Planen ändrades och bolaget bestämde sig för att vidareutveckla appen ytterligare innan man lanserade den på andra sidan Atlanten.
”Vi bestämde oss för att pausa med expansion både i Sverige och internationellt för att istället säkerställa att vi har den absolut bästa produkten först”, säger medgrundare och vd Felix von Heland i ett skriftligt meddelande.
Nu tar bolaget in 430 000 kronor som, enligt Felix von Heland, ska täcka fortsatt produktuveckling och marknadsföring av appen. Dock enbart i Sverige.
Vi bestämde oss för att pausa med expansion både i Sverige och internationellt.
I stället för att lansera i USA och Storbritannien kommer Storimi alltså att släppa en uppdaterad barnboksapp på den svenska marknaden i augusti.
Planen är fortfarande att ta produkten till USA, men något datum för det är inte satt.
Di Digital har i flera artiklar berättat om ett tuffare investeringsklimat, där riskkapitalbolagen i högre utsträckning kräver lönsamhet och stabila affärer innan de investerar i startupbolag.
Men att Storimi skjuter upp sina expansionsplaner beror, enligt Felix von Heland, inte på de kyligare vindarna.
”Vi har en kostnadsstruktur som under utvecklingsfasen inte kräver några stora summor vilket gjorde att det var bättre att ta in en mindre investering och behålla ägande till en större investering när vi i höst är redo att skala upp”, säger Felix von Heland.
Storimi var ett av sju företag som satt i Springfields inkubator förra sommaren och Springfield är även en av två investmentbolag som nu har gått in med kapital.
Den nya investeringen görs på en värdering av företaget på 8 miljoner kronor.
Läs även: