Teknikbolaget Tinitell (NTL) uppmärksammades för första gången i samband med en framgångsrik crowdfundingkampanj på Kickstarter 2014. Men trots att 6 000 enheter har levererats till Kickstarter-fansen har Tinitells produkt ändå inte gått att köpa i vanliga butiker.
Läs mer: Armbandsmobil får tillväxtpengar
Bolagets produkt, som även den heter Tinitell, är en armbandsmobil för barn med en enda knapp. Mobilen, som saknar skärm, är bara utrustad med högtalare och mikrofon. Föräldrarna kan lägga in tolv nummer. När barnet bläddrar mellan kontakterna läser en röst, som användaren själv spelar in, upp namnen.
Vi hoppas att Tinitell ska bli årets julklapp!
I april i fjol drog bolaget in ytterligare 2 miljoner dollar i riskkapital från en rad internationella investerare. En av dem var Optimizer Invest (NTL), ett investmentbolag som är grundat av två svenskar och en norrman och är registrerat på Malta. Optimizer Invest står bland annat bakom börsbolaget Catena Media, vars affärsidé är att slussa användare till bettingsajter.
Läs mer: Optimizers Henrik Persson Ekdahl bland Sveriges 27 tech-miljardärer
Men ännu har de svarta siffrorna lyst med sin frånvaro. I fjol redovisade bolaget en omsättning på 330 000 kronor och en förlust på 6,1 miljoner kronor.
Så fungerar Tinitells armbandsmobil för barn.
Nu tar Tinitell in ytterligare 9 Mkr från Optimizer Invest och en rad affärsänglar. Bland de privata investerarna kan nämnas den tyska affärsängeln Andreas Mihalovits samt flera av vd:n Mats Horns familjemedlemmar. Rundan blev egentligen klar för en dryg månad sedan men har inte varit känd förrän nu.
”Pengarna ska användas till marknadsföring och till att bygga upp vårt lager”, säger Tinitells vd och medgrundare Mats Horn (NTL).
Läs mer: Internetbolaget Catena Media till börsen – ägarna cashar in
Den 16 november ska armbandsmobilen Tinitell börja säljas på hemelektronikkedjan Mediamarkt i Sverige. Prislappen mot kund blir då knappt 1 500 kronor.
”Vi hoppas att Tinitell ska bli årets julklapp! Ambitionen är att sälja 10 000 enheter i Sverige fram till jul”, säger Mats Horn.
Nästa steg blir att lansera Tinitell internationellt.
”Mediamarkt är exklusiv återförsäljare av Tinitell i Sverige. Vi söker nu återförsäljare i USA och Storbritannien med start under första kvartalet nästa år”, säger vd Mats Horn, som har svenska föräldrar, men är född och uppvuxen i Memphis, USA.
Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med bolagen och investerarna i den nordiska startupsektorn.