Det nystartade spelbolaget Hatrabbit har än så länge bara kommit ut med VR-spelet Merry Snowball men fler spel väntar.
Grundarna Andreas Chrysovitsanos och Joakim Svärling har lång erfarenhet inom spelvärlden där de först sprang in i varandra för 17 år sedan. Sedan dess har de arbetat tillsammans på Dice, EA och även på Rovio, där de tillsammans tog fram den första prototypen av Angry Birds 2.
”Vi var några av de första att börja på Rovios Stockholmsstudio och hjälpte till att bygga upp den tillsammans med Oskar Burman. Vi hade väldigt mycket kreativ frihet och Angry Birds 2 skapades till stor del på Joakims och mitt initiativ. Men vi har länge haft en dröm att testa våra idéer och vingar på egen hand”, säger Andreas Chrysovitsanos.
Läs även: Rovio släpper nya spelet Angry Birds Evolution
Bolaget, som under våren varit med i Stings spelinkubator, har nu tagit in 2,5 miljoner kronor från den före detta EA-chefen Karl Magnus Troedsson. Förutom att ha varit en av personerna bakom EA:s succéspel Battlefield har han även 15 års erfarenhet på den svenska spelstudion Dice.
”En av anledningarna till varför jag har valt att investera är på grund av Andreas och Joakim. När jag lämnade Dice och EA så ville jag jobba med kortare projekt och team som verkligen är agila, både under utvecklingen av spelen men också med hur de driver sitt bolag. Sen har de också fingertoppskänslan för underhållningen som de skapar”, säger Karl Magnus Troedsson.
Det tog oss fyra veckor att utveckla Merry Snowball. Men det är en medveten strategi för hur vi vill arbeta.
När andra spelutvecklare drömmer om att säga upp sig för att flera år på sig för att göra sitt drömspel, så har Andreas Chrysovitsanos och Joakim Svärling andra planer för Hatrabbit.
De vill släppa många spel, som de utvecklar snabbt.
”“Vi två skapade Merry Snowballs på fyra veckor. Det är en medveten strategi för hur vi vill arbeta. Det handlar om att bygga upp en bred portfölj”, säger Joakim Svärling.
Läs även: Josef Fares nya spel ”A way out” hyllas på spelmässa
Att ta in externt kapital har länge varit planen och enligt grundarna har de träffat ett flertal investerare det senaste året. Men att ta in en investerare utan spelkunskap var aldrig intressant.
”Det handlar inte bara om pengar. Hade vi satsat på en investerare utan insikt i branschen tror jag att vi ganska snart dragit på oss problem. Vi har jobbat med Karl Magnus under många år och personer med hans erfarenhet växer inte på träd”, säger Joakim Svärling.
Tar man in en investerare som inte förstår spel tror jag att man snabbt kommer att sitta med stora problem.
Med det nya kapitalet hoppas grundarna kunna skala upp bolaget som just nu består av grundarna och utvecklaren Urban Nilsson. Och även om Hatrabbit hittills bara har släppt VR-spel vill de inte se sig som ett VR-bolag.
”För oss ligger fokus på att skapa underhållning, oavsett plattform. Vi är nyfikna på VR men vi hänger inte upp oss på en teknik utan det är idéerna som är intressanta oavsett om det är inom VR, AR eller något annat. För oss är tekniken mer ett verktyg eller en magisk stav om man säger så”, säger Andreas Chrysovitsanos.
Läs även: Pengarna strömmar till spel: ”Några kommer betala dyrt för sina misstag”