Hoppa till innehållet

Battleriff, som poker fast för e-sport, tar in över 8 miljoner

Tror du på en pokerplats för e-sport? Det gör i alla fall det 80-tal privata investerare som nu satsar 8,4 Mkr i Göteborgsbaserade Battleriff.

Ett 80-tal småinvesterare blir delägare i Battleriff.
Ett 80-tal småinvesterare blir delägare i Battleriff.

Battleriff har skapat en plattform där e-sportare kan träffas och spela mot varandra för pengar. Företaget som startades 2014 men började bygga på plattformen först i somras tar nu in 900 000 euro, motsvarande 8,4 Mkr, av ett stort antal småinvesterare.

”Det är väldigt många helt vanliga människor. Jag tror att det är runt 70–80 stycken med helt olika erfarenheter men de brinner för det här”, säger Battleriffs vd och medgrundare Mathias Lindmark.

Hälften av pengarna består av ett konvertibellån från tre kapitalstarka individer. Resten kommer från helt vanliga privatpersoner.

”De ser en potential i den här branschen och då även i oss. Men jag tror inte att det här hade kunnat hända i Stockholm. Det är som om alla känner alla här i Göteborg. Fördelen att ha så många investerare är att det finns ett oerhört engagemang. Sedan blir det väldigt många mejl”, säger Mathias Lindmark.

Intresset för e-sport är definitivt på uppgång och att skapa en plats där spelare kan satsa på sig själva när de spelar mot andra gör att de, precis som pokerspelare, kan tjäna pengar på sitt spelande.

”Det är nästan identiskt med poker och det var så idén med vår plattform kom till”, säger Mathias Lindmark och fortsätter:

”Men man ska bara kunna satsa pengar på sig själv, vi vill inte gå in med tredjepartsbetting. Allt handlar inte om pengar och det är inte heller det som är gamingkulturen.”

Battleriff har just testat sin plattform i ett slutet sällskap på 1 000 spelare och kommer att släppa en öppen betaversion inom en månad. Till att börja med har det enbart funnits ett spel som användare kan spela mot varandra på sajten men framöver kommer fler spel, bland andra superpopulära League of Legends, finnas tillgängligt.

”Pengarna som vi nu tar in kommer att användas till vidareutveckling av sajten men även till marknadsföring. Nu kommer vi antagligen även kunna tidigarelägga den mobila strategin”, säger Mathias Lindmark.

Battleriff är inte ensamt på sin marknad. Challengermode är en annat startupbolag med en liknande affärside. Även de amerikanska e-sportssajterna Vulcun och Alphadraft har fått stort genomslag. Men konkurrensen är ingenting som Mathias Lindmark ser som ett problem, tvärtom.

”Vi kan inte skapa hela den marknaden själva. Det är bra att det finns 4–5 bra konkurrenter. Då hjälps vi åt att skapa marknaden.”

Läs även: Ny rapport spår miljardtillväxt på e-sport

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera