Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick
Nya like-knappar på Facebook och ett krisande Twitter som spås produktutveckla för att fortsätta vara relevanta. Det är intressant hur de stora bjässarna hela tiden finslipar sina funktioner och algoritmer för att vara precis så beroendeframkallande som vi användare orkar med, utan att slå bakut.
De verkar räkna med några veckors protester oavsett vad de lanserar för nytt, för att sedan konstatera att de flesta vänjer sig.
Facebook går ofta över gränsen för att sedan backa (vem minns inte skandal-lanseringen av Beacon), men lyckas allt som ofta vänja användarna vid nya finesser, nästan smygande. De verkar räkna med några veckors protester oavsett vad de lanserar för nytt, för att sedan konstatera att de flesta vänjer sig och att det digitala liv, där vi investerat så många timmar, fortsätter vara värt att återvända till.
Men måste det vara så? Måste tjänsterna hela tiden förändras till något som ibland är bättre, men riskerar att också försämra upplevelsen? Ständig produktutveckling är förstås en del av DNA:t hos till exempel Google, samtidigt som huvuddelen av kassaflödet fortfarande kommer från de i digitala sammanhang ytterst traditionella google-annonserna och sökordsmarknadsföringen.
Sajter som Flashback, Familjeliv och Reddit gör små justeringar och tillägg då och då, men i grunden är det ytterst traditionella lösningar.
Det finns trots allt några trögrörliga pråmar i allt det här. Det traditionella forumet och den traditionella bloggen. Dessa har sett ganska lika ut i evigheters evigheter med ungefär samma funktionalitet hela vägen. Sajter som Flashback, Familjeliv och Reddit gör små justeringar och tillägg då och då, men i grunden är det ytterst traditionella lösningar.
Betyder det att dessa riskerar att tappa användare i rask fart till förmån för nya uppstickare eller konkurrerande tjänster? Nja, de har hittat något som är svårt att “bygga” i kod men som är värt allt för den som vill äga sin position på nätet – en själ och en hängiven användarskara som inte ser sig som kunder eller användare, utan snarare som invånare eller del av en gemenskap.
Värt att tänka på när ännu en knapp läggs till eller ännu en liten smygande funktion rullas ut.