Hoppa till innehållet

Bekräftat: Tradera och Klarna går skilda vägar

Under den nya ägaren Paypal planerar auktionssajten Tradera att ersätta Klarnas Checkout-tjänst med sin egen. Det bekräftar Traderas Sverige-vd nu för första gången.

Auktionssajten Tradera planerar att klippa banden till betaltjänsten Klarna.
Auktionssajten Tradera planerar att klippa banden till betaltjänsten Klarna.Foto: Skärmdump

I fjol blev det klart att auktionsjätten Ebay och betalföretaget Paypal styckas upp i två separata företag. I Sverige blir den något oväntade effekten att auktionssajten Tradera, som sedan länge ägs av Ebay, kommer att tillhöra Paypal. Det kunde sajten Breakit berätta tidigare under våren.

Ända sedan beslutet om styckningen har det spekulerats i vad den kommer innebära för Traderas samarbete med den svenska betaljätten Klarna. Hittills har varken Tradera eller Ebay i Sverige velat lämna några tydliga besked i frågan.

Men nu står det klart att Tradera, under den nya ägaren Paypal, har för avsikt att avsluta samarbetet med Klarna. Istället ska Paypals egna betallösningar implementeras på sajten. Det bekräftar Traderas Sverige-vd Stefan Öberg i en intervju med Di Digital.

"Det enkla svaret på den är att inget kommer att hända kortsiktigt. Vi kommer att ha kvar Klarna som betalalternativ på Tradera", säger han och fortsätter:

"På längre sikt är det väl rimligt att tro att vi kommer att implementera Paypallösningar och successivt fasa ut Klarna", säger Stefan Öberg till Di Digital.

Han betonar dock att processen inte kommer att ske över en natt. På kort sikt är planen att fortsätta tillåta Klarna-betalningar på sajten. Det finns inte heller någon konkret plan på hur och när utfasningen ska genomföras, säger han.

På längre sikt är det väl rimligt att tro att vi kommer att implementera Paypallösningar och successivt fasa ut Klarna.

Det var i januari i fjol som det blev möjligt för privatpersoner att göra upp på Tradera genom Klarnas system, en prestigeaffär för betalföretaget. "Det här är första gången ett betallösningsföretag tillåter köp mellan privatpersoner på samma trygga villkor som från företagssäljare. Det är också en stor möjlighet för Klarna då Traderas handelsplats omsätter ca 1,6 miljarder kr varje år", skrev Klarna i ett pressmeddelande i januari 2014.

Sett till handelsvolymer lär effekten av den uteblivna affären inte bli särskilt stor på Klarna. Det svenska betalföretaget hanterar enligt egen utsago 250 000 transaktioner om dagen från 50 000 e-handlare runt om i Europa. Däremot svider det givetvis att inte längre stå som partner till en av de största e-handelssajterna i sitt eget hemland.

"Det är naturligt att man har diskussioner om samarbete när det sker ägarförändringar. Kan dock poängtera att det finns ett kontrakt mellan Tradera och Klarna som vi båda avser att följa", säger Erik Engellau-Nilsson, informationsansvarig på Klarna.

Från Paypals håll är nyheten väntad. Det amerikanska bolaget ser svenska Klarna som sin kanske främsta konkurrent på den europeiska marknaden. Paypals Sverige-vd Mårten Barkman avböjer dock att kommentera saken.

Tradera är en av Sveriges största e-handelssajter med ungefär 1 miljon aktiva användare. Bolaget ägs sedan 2006 av Ebay, som dock valt att behålla det svenska varumärket på sin verksamhet här.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera