Hoppa till innehållet

Bekräftat: Tradera och Klarna går skilda vägar

Under den nya ägaren Paypal planerar auktionssajten Tradera att ersätta Klarnas Checkout-tjänst med sin egen. Det bekräftar Traderas Sverige-vd nu för första gången.

Auktionssajten Tradera planerar att klippa banden till betaltjänsten Klarna.
Auktionssajten Tradera planerar att klippa banden till betaltjänsten Klarna.Foto: Skärmdump

I fjol blev det klart att auktionsjätten Ebay och betalföretaget Paypal styckas upp i två separata företag. I Sverige blir den något oväntade effekten att auktionssajten Tradera, som sedan länge ägs av Ebay, kommer att tillhöra Paypal. Det kunde sajten Breakit berätta tidigare under våren.

Ända sedan beslutet om styckningen har det spekulerats i vad den kommer innebära för Traderas samarbete med den svenska betaljätten Klarna. Hittills har varken Tradera eller Ebay i Sverige velat lämna några tydliga besked i frågan.

Men nu står det klart att Tradera, under den nya ägaren Paypal, har för avsikt att avsluta samarbetet med Klarna. Istället ska Paypals egna betallösningar implementeras på sajten. Det bekräftar Traderas Sverige-vd Stefan Öberg i en intervju med Di Digital.

"Det enkla svaret på den är att inget kommer att hända kortsiktigt. Vi kommer att ha kvar Klarna som betalalternativ på Tradera", säger han och fortsätter:

"På längre sikt är det väl rimligt att tro att vi kommer att implementera Paypallösningar och successivt fasa ut Klarna", säger Stefan Öberg till Di Digital.

Han betonar dock att processen inte kommer att ske över en natt. På kort sikt är planen att fortsätta tillåta Klarna-betalningar på sajten. Det finns inte heller någon konkret plan på hur och när utfasningen ska genomföras, säger han.

På längre sikt är det väl rimligt att tro att vi kommer att implementera Paypallösningar och successivt fasa ut Klarna.

Det var i januari i fjol som det blev möjligt för privatpersoner att göra upp på Tradera genom Klarnas system, en prestigeaffär för betalföretaget. "Det här är första gången ett betallösningsföretag tillåter köp mellan privatpersoner på samma trygga villkor som från företagssäljare. Det är också en stor möjlighet för Klarna då Traderas handelsplats omsätter ca 1,6 miljarder kr varje år", skrev Klarna i ett pressmeddelande i januari 2014.

Sett till handelsvolymer lär effekten av den uteblivna affären inte bli särskilt stor på Klarna. Det svenska betalföretaget hanterar enligt egen utsago 250 000 transaktioner om dagen från 50 000 e-handlare runt om i Europa. Däremot svider det givetvis att inte längre stå som partner till en av de största e-handelssajterna i sitt eget hemland.

"Det är naturligt att man har diskussioner om samarbete när det sker ägarförändringar. Kan dock poängtera att det finns ett kontrakt mellan Tradera och Klarna som vi båda avser att följa", säger Erik Engellau-Nilsson, informationsansvarig på Klarna.

Från Paypals håll är nyheten väntad. Det amerikanska bolaget ser svenska Klarna som sin kanske främsta konkurrent på den europeiska marknaden. Paypals Sverige-vd Mårten Barkman avböjer dock att kommentera saken.

Tradera är en av Sveriges största e-handelssajter med ungefär 1 miljon aktiva användare. Bolaget ägs sedan 2006 av Ebay, som dock valt att behålla det svenska varumärket på sin verksamhet här.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera