”Vi har en organisk tillväxt på 25–30 procent om året och vi ser att lönsamheten ökar i takt med tillväxten”, säger Bamboras (NTL) vd och grundare Johan Tjärnberg.
Han spår att bolagets omsättning stiger med upp till 30 procent i år och landar på cirka två miljarder kronor. Bolaget är lönsamt, med Tjärnberg vill inte uppskatta hur stor vinsten blir. Oavsett är det en imponerande siffra – inte minst med tanke på att idén till det som i dag är Bambora föddes för tre år sedan.
Merparten av Bamboras intäkter kommer från två håll:
- Butikshandeln, där Bamboras kortterminaler och betallösningar i dag används i 55 000 butiker i norra Europa, Nordamerika och Asien.
- E-handeln, där Bambora i dag har 40 000 kunder i hela världen.
Men det senaste året har man även investerat kring 10 miljoner kronor i en teknologiskt avancerad mobiltjänst för app-baserade betalningar. Med Bamboras teknik är det bland annat möjligt att filma av sitt kreditkort – och därmed slippa trycka in alla siffrorna manuellt.
”Vi kan integrera vår tjänst hos en kund på under 24 timmar nu”, säger vd Johan Tjärnberg (NTL).
För knappt två månader sedan stärkte Bambora sin position på det mobila området i Danmark. Man tecknade då ett avtal med Danske Bank gällande Mobilepay, Danmarks motsvarighet till Swish. På ett bräde armbågade man därmed ut danska konkurrenten Nets, som tidigare ägde samarbetet.
”Det fick en enorm uppmärksamhet i dansk press”, minns Johan Tjärnberg.
Läs mer: Bambora snor Danske Bank från Nets
Till skillnad från exempelvis Klarna är Bambora inte ett regelrätt startupbolag. I stället började bolaget som en idé som Johan Tjärnberg sålde in hos riskkapitaljätten Nordic Capital (NTL) i början av 2013.
Parterna kände redan varandra väl. Johan Tjärnberg hade drivit upp betalbolaget Point, med Nordic Capital som huvudägare, mellan 2005 och 2013. Bolaget såldes 2011 till den amerikanska börsjätten Verifone för hela 1,1 miljarder dollar.
Johan Tjärnberg, som var en liten delägare i bolaget, blev kvar i ett par år som vd. Men 2013 hade han lämnat Point och var redo för något nytt. Efter en rad möten med Nordic Capital drag man igång Bambora under hösten samma år. Målet var att skapa en global betalningslösning från dag ett.
”Första förvärvet var en internationell betalplattform som vi köpte från SEB för cirka två miljarder kronor. Det var en fantastik tjänst som banken hade svårt att vidarutveckla på egen hand”, säger Tjärnberg som återinvesterade en del av pengarna från Point-affären i Bambora.
Sedan dess har Bambora köpt tio fler bolag för ytterligare cirka 2 miljarder kronor. Bolagen man köpt har jobbat med allt från dataanalys av transaktionsdata, till globala betalningar och mobila lösningar.
Och det är just i mobilen som man hoppas växa snabbast de kommande åren. Bambora har redan integrerat med Apple Pay i USA och Kanada och hoppas göra samma sak med kinesiska Alipay snart.
”Vi ska fortsätta växa organiskt och via förvärv de kommande åren. Framförallt hoppas vi expandera snabbt i södra Europa och Asien”, säger grundaren och vd:n. Nordic Capital äger cirka 90 procent av Bambora.
Resterande 10 procent ägs av ledning och personal, med vd Johan Tjärnberg i spetsen. Bambora har 640 medarbetare, varav 240 i Sverige. Man har även 220 medarbetare i Australien, 100 i övriga Norden och 80 i Vancouver, Kanada.