Hoppa till innehållet

Betaltjänsten Trustly växer så det knakar

Det svenska fintech-bolaget Trustly växer fort. Nu hanterar bolaget betalningar till ett värde av 34 miljarder kronor årligen.

Oscar Berglund är vd på Trustly.
Oscar Berglund är vd på Trustly.Foto: Trustly

Betaluppstickaren Trustly har sedan starten 2008 hanterat betalningar för 50 miljarder kronor. Nu har man dock nått en årstakt för betalningar på 34 miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande.

Vid sidan av Izettle och Klarna har Trustly vuxit fram som en av de hetaste bolagen i den svenska fintechsektorn. Bolagets tjänst låter användare betala på nätet direkt från sitt bankkonto, något som bolaget menar är en viktig faktor i till exempel Östeuropa där många litar mer på betalningar via bank jämfört med kortbetalningar på nätet.

Det senaste året har Trustly expanderat sin verksamhet till att omfatta 29 europeiska länder och man når därmed 400 miljoner konsumenter. Di Digital kunde nyligen berätta att bolaget under 2015 nådde en rekordomsättning på 187 Mkr år 2015, en ökning med 85 procent jämfört med året innan. Samtidigt fördubblades vinsten till 61 Mkr.

Läs mer: Trustly dubblar vinsten efter Europa-expansion

"Den ökade transaktionsvolymen visar på bredden hos Trustlys betalningstjänster för e-handel och konsumenter", skriver Oscar Berglund, vd för Trustly.

Trustly tog i fjol in drygt 200 miljoner kronor i riskkapital från riskkapitalfirman Bridgepoint. Sedan tidigare var Alfvén och Didriksson institutionella ägare i bolaget.

Läs mer: Trustly öppnar i London

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera