Hoppa till innehållet

Billhop ökar omsättningen och lanserar i Storbritannien

Betalningstjänsten Billhop lanserar i Storbritannien med ett storbolag som testpilot. ”Vi tror att det här affärsområdet kommer att stå för 30–40 procent av våra intäkter nästa år”, säger vd:n Sebastian Andreescu.

Billhops grundare och ledning: Roozbeh Charli, Sebastian Andreescu och Erik Malm.
Billhops grundare och ledning: Roozbeh Charli, Sebastian Andreescu och Erik Malm.

Betaltjänsten Billhop grundades 2011 och har de senaste två åren fått rejäl utväxling. 2014 tog bolaget in 12 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Almi Invest. I våras fyllde de på kassan med ytterligare 18 Mkr, med investerare som Almi invest och den tidigare Nordenchefen för bankjätten Crédit Suisse Per-Otto Hyland.

Läs även: Billhop tar in 18 miljoner – siktar på storföretag 

Bolagets grundläggande affärsmodell är att möjliggöra för små och medelstora bolag att betala sina fakturor med kreditkort. För bolag med ansträngd likviditet kan det vara en billigare lösning jämfört med att sälja fakturorna till ett factoringbolag. Men i våras togs beslutet att även rikta sig till storbolag.

”20 procent av storbolags inköp är så kallade indirekta inköp. För varje inköp behöver man registrera nya leverantörer i systemen och göra speciella inköpsorder. Det är kostsamt eftersom den här processen tar väldigt mycket tid. Så även om bolagen har så kallade köpkort för att betala sådana här engångsutgifter så tar leverantörerna oftast inte kort. Det är där vi kommer in som en lösning”, säger Billhops vd och medgrundare Sebastian Andreescu. 

Samtidigt som vi har ökat omsättningen markant har även förlusterna ökat.

Billhop, som det senaste året har utformat sin plattform för att hantera betalningar i kronor, euro och pund, lanserades i Storbritannien för snart en månad sedan. Bolaget har nu testprojekt med två storbolag, ett i Sverige och ett i Storbritannien. 

”På sikt blir det här ett otroligt intressant affärsområde för oss. Enligt vår tillväxtprognos tror vi att det kommer att stå för 30–40 procent av våra intäkter nästa år”, säger Sebastian Andreescu.

Totalt har bolaget drygt 6 500 kunder varav en liten del är större bolag.

Billhop får sina intäkter genom att lägga på en avgift på 2,5 procent av fakturabeloppet. Bolaget har ett brutet räkenskapsår och för perioden juli 2015 till juni 2016 hade bolaget en omsättning på 2,7 Mkr, i jämförelse med 1,7 Mkr för föregående period. Samtidigt har förlusterna ökat från 7 Mkr till 9 Mkr i år.

”Om man ska sammanfatta det här året så har vi lagt väldigt mycket tid på produkten, tekniken och plattformen för att förbereda för den här expansionen. Samtidigt som vi har ökat omsättningen markant har även kostnaderna ökat, mycket för att vi har utökat organisationen från fyra till nio anställda”, säger Sebastian Andreescu.

Läs även: Tio heta bubblare inom fintech 

Bolaget har däremot fortfarande kapital kvar från förra finansieringsrundan. 

”När vi tog in kapital i våras hade vi fortfarande pengar kvar så vi har inga ambitioner att ta in mer kapital just nu. Däremot har vi en expansionsplan för Q1 och Q2 och med den följer en möjlighet att ta in mer kapital för att behålla momentum.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera