Hoppa till innehållet

Billhop siktar på Storbritannien

Det svenska fintech-bolaget Billhop har fått upp farten. Bolaget, som gör det möjligt för småföretagare att betala fakturor med kreditkort, laddar nu för att expandera i Europa. 

Sebastian Andreescu och Erik Malm, vd och teknikchef för fintech-bolaget Billhop.
Sebastian Andreescu och Erik Malm, vd och teknikchef för fintech-bolaget Billhop.

Billhop grundades 2011 och än så länge har de inte gjort särskilt mycket väsen av sig. Men det kan det snart bli ändring på. Bolagets affärsidé är att göra det möjligt för småföretagare att betala fakturor med kreditkort. Lösningen gör att småföretag kan förlänga sin kredittid och därmed förbättra sin likviditet. Istället för att sälja sina fakturor till factoringbolag kan de använda Billhop som i sin tur tjänar pengar på transaktionsavgifter.

”Vi tjänar pengar genom att ta en avgift på fakturabeloppet. Ska du betala en räkning på 1000 kronor dras det 1025 kronor. Det ska man ställa mot kostnaden för att sälja fakturorna till ett factoringbolag”, säger Sebastian Andreescu, vd för Billhop.

I våras antogs Billhop till ett acceleratorprogram som anordnas av kortjätten Mastercard. Programmet ”Start Path” ska hjälpa nystartade bolag att expandera i Europa och Billhop har siktet inställt på en specifik marknad.

”Storbritannien passar oss väldigt bra. Det är en marknad med god internetvana och det är en mogen kortmarknad”, säger Erik Malm, CTO på Billhop.

Dessutom är Storbritannien en stor marknad med över 4 miljoner små och medelstora företag. Planen är att lansera Billhop i Storbritannien i vinter. Efter det väntar troligtvis Spanien och Italien, två marknader med en hög andel småföretag. Men för att klara av att en så snabb expansion krävs också mer pengar. Billhop tog in 12 Mkr i riskkapital från bland annat Almi Invest för ett drygt år sedan. Nu planerar de för en ny finansieringsrunda kring årsskiftet.  

”Ja, vi ska ta in pengar för att bygga organisation och stödja den aggressiva expansionen. Det är en del investeringar på tekniksidan eftersom det krävs integration mot till exempel bokföringssystem för att göra det så enkelt som möjligt för kunderna”, säger Sebastian Andreescu.

I fjol omsatte Billhop knappt 500 000 kronor och gjorde en förlust på 2,2 Mkr.

Ska ni inte etablera er ordentlig i Sverige innan ni går utomlands?

”Vi kommer att göra både och. Vi har ett momentum nu med samarbetet med Mastercard som gör att vi kan komma ut i Europa. Med det sagt ska vi fortsätta ha fokus på Sverige också, vi är långt ifrån mogna i Sverige.” 

I Sverige finns ytterligare ett företag som är inriktat på samma problem, Betalo. Betalo är i alla fall sett till omsättning större än Billhop. Men enligt teknikchefen Erik Malm har de två bolagen kommit att skilja sig åt mer och mer de senaste åren.

”Betalo har blivit mer inriktade på privatmarknaden medan vi satsar helt på små och medelstora företag”, säger Erik Malm.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera