Billhop grundades 2011 och än så länge har de inte gjort särskilt mycket väsen av sig. Men det kan det snart bli ändring på. Bolagets affärsidé är att göra det möjligt för småföretagare att betala fakturor med kreditkort. Lösningen gör att småföretag kan förlänga sin kredittid och därmed förbättra sin likviditet. Istället för att sälja sina fakturor till factoringbolag kan de använda Billhop som i sin tur tjänar pengar på transaktionsavgifter.
”Vi tjänar pengar genom att ta en avgift på fakturabeloppet. Ska du betala en räkning på 1000 kronor dras det 1025 kronor. Det ska man ställa mot kostnaden för att sälja fakturorna till ett factoringbolag”, säger Sebastian Andreescu, vd för Billhop.
I våras antogs Billhop till ett acceleratorprogram som anordnas av kortjätten Mastercard. Programmet ”Start Path” ska hjälpa nystartade bolag att expandera i Europa och Billhop har siktet inställt på en specifik marknad.
”Storbritannien passar oss väldigt bra. Det är en marknad med god internetvana och det är en mogen kortmarknad”, säger Erik Malm, CTO på Billhop.
Dessutom är Storbritannien en stor marknad med över 4 miljoner små och medelstora företag. Planen är att lansera Billhop i Storbritannien i vinter. Efter det väntar troligtvis Spanien och Italien, två marknader med en hög andel småföretag. Men för att klara av att en så snabb expansion krävs också mer pengar. Billhop tog in 12 Mkr i riskkapital från bland annat Almi Invest för ett drygt år sedan. Nu planerar de för en ny finansieringsrunda kring årsskiftet.
”Ja, vi ska ta in pengar för att bygga organisation och stödja den aggressiva expansionen. Det är en del investeringar på tekniksidan eftersom det krävs integration mot till exempel bokföringssystem för att göra det så enkelt som möjligt för kunderna”, säger Sebastian Andreescu.
I fjol omsatte Billhop knappt 500 000 kronor och gjorde en förlust på 2,2 Mkr.
Ska ni inte etablera er ordentlig i Sverige innan ni går utomlands?
”Vi kommer att göra både och. Vi har ett momentum nu med samarbetet med Mastercard som gör att vi kan komma ut i Europa. Med det sagt ska vi fortsätta ha fokus på Sverige också, vi är långt ifrån mogna i Sverige.”
I Sverige finns ytterligare ett företag som är inriktat på samma problem, Betalo. Betalo är i alla fall sett till omsättning större än Billhop. Men enligt teknikchefen Erik Malm har de två bolagen kommit att skilja sig åt mer och mer de senaste åren.
”Betalo har blivit mer inriktade på privatmarknaden medan vi satsar helt på små och medelstora företag”, säger Erik Malm.