Hoppa till innehållet

Billhop tar in 18 miljoner – siktar på storföretag

Betalbolaget Billhop tar in 18 miljoner kronor i nytt kapital. Samtidigt lanserar de en lösning som ska få även storföretag att betala fakturor med kreditkort istället för att sälja dem till factoringbolag.

Billhops grundare och ledning: Roozbeh Charli, Sebastian Andreescu och Erik Malm.
Billhops grundare och ledning: Roozbeh Charli, Sebastian Andreescu och Erik Malm.

Billhop grundades 2011 och har det senaste året börjat få rejäl utväxling. 2014 tog bolaget in 12 miljoner i riskkapital från bland annat Almi Invest. Nu fyller de på kassan med ytterligare 18 Mkr.

”Vi känner att vi har hittat vår position. Vi utökar organisationen och är redo för utlandsexpansion”, säger Sebastian Andreescu, vd för Billhop.

Bland investerarna finns återigen Almi invest men också ett antal privatinvesterare som Per-Otto Hyland, son till Lennart Hyland och tidigare Nordenchef för bankjätten Crédit Suisse.

Billhop har tagit fram en lösning som gör det möjligt för företag att betala fakturor med kreditkort. För bolag med ansträngd likviditet kan det vara en billigare lösning jämfört med att sälja fakturorna till ett factoringbolag. Hittills har fokus legat på små- och medelstora bolag men inom kort ska Billhop också lansera en lösning för storföretag. 

”För stora bolag är vinsten att det ofta är en lång process att få in leverantörer i systemen. Det finns en svans av mindre köp, som en konferens, där möjligheten att betala fakturor utan att behöva ta in dem i systemen skulle underlätta”, Roozbeh Charli, verksamhetschef på Billhop.

Läs mer: Visa investerar i Klarnas USA-konkurrent

För att skapa storföretagslösningen har Billhop inlett ett samarbete med American Express.

”Kunderna får längre kredittid och större kreditutrymme än på ett standardkort och betalningarna integreras direkt med deras vanliga bokföringssystem”, säger Roozbeh Charli.

En viktig anledning till att Billhop får stort stöd av kortföretag är sannolikt att nya regleringar inom kort kommer att göra det svårare för kortföretagen att tjäna pengar på privatkunder. Att utmana factoringbranschen med kreditlinor till företag är därför ett logiskt steg för kortjättarna.

”Medvinden för oss är att en stor del av alla transaktioner mellan företag inte går att betala med kort idag. Det finns ett intresse av att ändra det och därför får vi bra hjälp”, säger Erik Malm.

Läs mer: Billhop siktar på Storbritannien

Billhops lösning finns redan i Sverige men fokus ligger på att bygga en europeisk verksamhet. Nu under våren kommer Billhop att lansera sin lösning i Storbritannien och har anpassat för att snabbt kunna komma ut i fler länder. Det ökade tempot innebär också att bolaget anställt en rad nya personer, däribland Helen von Bahr som tidigare arbetat med att bygga upp betalbolaget Klarnas affär mot små- och medelstora bolag.

”Att vi gjort en lösning för storföretag innebär inte att vi vänder ryggen mot småföretagen. Nu kan vi följa med dem när de växer”, säger Erik Malm. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera