Hoppa till innehållet

Bitcoinrysaren gav bingo på börsen

Bitcoinbolaget XBT Provider får en ny ägare och gör comeback på börsen, som Di Digital kunde avslöja i går. De två veckor långa handelsstoppet blev till en superaffär för investerarna. 

I går kunde Di Digital avslöja att bitcoinbolaget XBT Provider, tidigare ett dotterbolag till konkursdrabbade KNC Miner, var på väg att köpas upp

Nu offentliggörs affären. Köparen är Jerseybaserade Global Advisors, ett investmentbolag som enligt ett pressmeddelande från XBT Provider är “fokuserat på bitcoin och blockchain-relaterade produkter”. 

I och med affären gör XBT Providers bitcoincertifikat också comeback på Stockholmsbörsen, det efter att ha varit handelsstoppade i över två veckor. 

Handelsstoppet berodde på att konkursförsatta KNC Miner tidigare stod som garant för XBT Providers certifikat. Efter konkursen fanns i praktiken alltså ingen som kunde garantera instrumentens värde. Nu träder alltså Global Advisors in som ny garant för certifikaten. 

XBT Providers certifikat är i praktiken börshandlade värdepapper som följer bitcoin-kursen. De ger alltså investerare möjlighet att spekulera i den digitala valutan, utan att behöva köpa och sälja faktiska bitcoin. 

Uppköpet är goda nyheter för de investerare som satsat pengar i XBT Providers certifikat. Enligt uppgift till Di Digital förvaltar bolaget över 85 miljoner kronor från cirka 500 institutioner och småsparare. 

Goda nyheter är också att bitcoinpriset, under den tid som XBT Providers certifikat varit handelsstoppade, rusat till den högsta noteringen på flera år. 

Vid handelsstoppet den 27 maj handlades certifikatet Bitcoin Tracker One för 18,4 kr. Vid niotiden på tisdag morgon handlades det för 25,2 kr, en ökning på nära 50 procent.

Global Advisors förvärvar i praktiken XBT Provider ur KNC Miners konkursbo. KNC Miner kontrollerade tidigare 72 procent av XBT Provider.

XBT Providers vd Johan Wattenström vill inte uppge någon prislapp på affären.

“Vi blir en del av Global Advisors. Därmed får vi en reglerad och stark ägare. Vi är i en betydligt bättre situation idag än vad vi var under KNC”, säger han.

 

Di Digital har sökt företrädare för Nasdaq OMX för en kommentar. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera