Hoppa till innehållet

“Blocket för konsulter” förmedlar jobb för miljarder

Marknadsplatsen Resrc grundades för två år sedan. Redan idag annonseras konsultuppdrag för över en miljard kronor i månaden på plattformen. “Vi spränger tjugomiljardersgränsen i år”, säger medgrundare Daniel Asvelius.

Manuel de Verdier, vd och medgrundare på Resrc
Manuel de Verdier, vd och medgrundare på ResrcFoto: Privat

För att vara en bransch med fokus på digitalisering är it-konsultvärlden ofta förvånansvärt konservativ, åtminstone när det kommer till försäljning av de egna tjänsterna.  

”Konsultbranschens försäljningsmodeller är kvar där andra branscher var för tiotals år sedan. Man gör fortfarande affärer på personliga relationer trots att branschen idag har hundratusentals anställda”, säger Daniel Asvelius, medgrundare på Resrc.

Det är just det som Resrc hoppas bringa ordning i. Tjänsten kan enklast beskrivas som ett Blocket för konsultuppdrag. Resrc driver en öppen marknadsplats där konsultköpare och mäklare kan annonsera lediga uppdrag och där konsulter – enmansföretagare liksom stora konsultbolag – kan lägga bud och erbjuda sina tjänster.

Konsultbranschens försäljningsmodeller är kvar där andra branscher var för tiotals år sedan. 

“Vi såg tydligt att det fanns ett stort behov av att samla den här branschen på en gemensam plattform. Obeläggningen i konsultbranschen handlar inte om brist på uppdrag utan om brist på kommunikation. Det finns ett stort mismatch mellan köpare och säljare,” säger Daniel Asvelius.

Bolaget har sex medgrundare: Vd Manuel de Verdier, Daniel Asvelius, Magnus de Verdier, Nils Lager, Jakob Cardell och Benny Silfvergren. Alla har de en bakgrund på Zerochaos, en av världens största konsultmäklare.

Resrc har vuxit snabbt sedan starten för drygt ett år sedan. Idag annonseras mellan 1000 och 2000 konsultuppdrag i månaden på plattformen. Bland användarna finns stora bemanningsbolag som Proffice och Poolia, men också konsultbolag som börsnoterade Cybercom och Sigma samt Saab-ägda Combitech.  

Det är alltså stora summor pengar som byter händer via bolagets plattform.  

“Vår uppskattning är att en beställning brukar vara på i genomsnitt 1 miljon kronor. Det betyder att vi spränger 20-miljardersgränsen i år, sett till värdet på de uppdrag som annonserats hos oss”, säger Daniel Asvelius.

I jämförelse är bolagets egna intäkter fortfarande små. Resrc har nio anställda och tjänar i huvudsak pengar på att sälja medlemskap. I standardutförande är bolagets tjänst gratis att använda för både köpare och säljare. Den som vill få tillgång till en komplett lista på lediga uppdrag kan betala 995 kr i månaden för att bli medlem.

“Istället för att man ska ägna timmar åt att skrolla runt på mäklarsidor så får man allt på ett ställe”, säger Daniel Asvelius.

Sedan i somras sitter Resrc med i affärsinkubatorn Stings acceleratorprogram och har tagit in 300 000 kr i finansiering från det Sting-anslutna ängelnätverket Propel Capital. I övrigt är verksamheten helt självfinansierad.

I dagarna släppte Resrc en app för Iphone och Android som komplement till webbtjänsten. Tanken är att den ska göra plattformen smidigare och mer effektiv att använda.

“Våra användare är ju ute hos kund, om allt är som det ska. De har inte särskilt stora möjligheter att åka hem och sätta sig framför datorn för att leta fler jobb”, säger Daniel Asvelius.

I hotellbranschen och i taxinäringen hotar plattformar som Airbnb och Uber att slå undan benen för de mer traditionella aktörerna. Men Daniel Asvelius vill inte se Resrc som en konkurrent till de nuvarande konsultmäklarna. Hela branschen tjänar på mer transparens och mer utbyte, säger han:

“På sikt vill vi bli ett slags Linkedin för konsultbranschen. Vi tar ingen del i själva affären, istället vill vi bygga en databas och en plattform som kan stötta hela sektorn, oavsett om man är en köpare, säljare eller mäklare”, säger Daniel Asvelius.

Läs mer: Här är årets nya Sting-bolag

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera