Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick
Har du också märkt det? Hur frekvensen i dina sociala flöden minskat något. Hur matbilderna på Instagram blivit färre och färre och hur det som delas och sprids ofta handlar om starka åsikter i artikel- eller bloggform? Jag upplever att nyhetens behag har lagt sig något när det gäller att sprida varenda liten mikroskopisk del av vårt liv till våra vänner och bekanta. Håller du med?
Sedan länge har begreppet "Social media fatigue" existerat, det vill säga en sociala medier-utmattning som uppstår efter frekvent användande. Men populära tjänster som Jodel, Reddit och Snapchat visar också på något mer, ett behov av anonymitet och avskiljdhet på nätet. Även om anonyma diskussionforum på nätet var en av de mest populära tjänsterna redan när internet slog igenom på 1990-talet verkar det som att anonymiteten fått lite av en comeback, efter att vi under ungefär 10 år blivit mer och mer vana vid att "vara oss själva" på nätet.
Det är ingen hemlighet längre att de yngre målgrupperna är mindre aktiva på Facebook (även om de flesta fortfarande är medlemmar) och att tillväxten av aktiva Twitter-användare i Sverige i princip har stannat av. Dessutom verkar många vara trötta på debattklimatet på nätet rent allmänt, där tonläget i större diskussioner ofta blir hetsigt och ogästvänligt.
Facebook kommer mer och mer fylla det behov som traditionella medier haft tidigare.
Min trendspaning för 2016 är att den stora sociala giganten Facebook kommer fortsätta ha stor betydelse som social infrastruktur och samlingsplats för den stora massan. Facebook kommer mer och mer fylla det behov som traditionella medier haft tidigare – här får vi reda på vad som hänt i nyhetsflödet, kommunicerar med företag, organisationer och myndigheter, samt bjuder in till olika typer av mötesplatser och grupper.
Kort sagt, Facebook tar den roll som tidigare, innan nätet, fylldes av kvälls- och morgonpressen.
Men det blir inte på Facebook vi berättar om hur lunchen smakade, hur störande mannen i tågkupén är eller hur vi mår just nu, just här. Det riktigt personliga i vår sociala webbnärvaro kommer att ske hos andra tjänster.
Och precis som i det vanliga samhället kanske vi aldrig kommer nöja oss med att sköta all vår kommunikation på en plats, i ett nätverk, med samma funktioner. Det finns en orsak att vi inte alltid träffar varandra i ett och samma konferensrum, utan kan ses på caféer, restauranger, konserter, föreningar, sportaktiviteter och så vidare. Ibland så att andra kan höra, ibland i förtroliga samtal i låsta rum.
Kanske haltar mina liknelser, men något är på gång, och jag tror att Facebooks räddning ligger i att behålla sin position som infrastruktur, "mediebolag" och kontaktyta mellan konsumenter och företag. Samtidigt kanske vi tar småsnacket någon annanstans.
Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick