Annons
Thord D Hedengren är Di Digitals officiella prylbloggare.

Blogg: Är ritpappret hotat?

Molnbaserat affärssystem förenklar arbetet för större grossistföretag SPONSRAT AV Visma

Landslagsspelarna Robin Olsen (tv) och Pontus Jansson (th) är födda 1990 respektive 1991.

Landslagsstjärnor investerar i Malmöbolaget Studybee

Elon Musk, vd för Tesla och SpaceX.

Elon Musk och AI-experter vill förbjuda "mördarrobotar"

Jeff Immelt lämnade vd-posten på General Electric i somras.

Han tippas till vd-jobbet på Uber

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Blogg: Är ritpappret hotat?

Thord D Hedengren är Di Digitals officiella prylbloggare.
Thord D Hedengren är Di Digitals officiella prylbloggare.
Papprets vara eller icke vara är en fråga som engagerar Di Digitals prylbloggare Thord D. Hedengren.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När jag inte skriver böcker, spelar spel ("Spelbloggen"), eller för den delen knackar kod, så utvecklar jag koncept. Ibland är det rakt på sak, i form av appar eller webbplatser, men inte sällan handlar det om mer abstrakta saker. Då är pappret min bästa vän, för där kan jag klottra ner allt jag tänker på, dra streck mellan dem, stryka över och på andra sätt understryka förhållanden eller situationer. Ni vet hur det är, på pappret fungerar allt, det finns inga begränsningar alls, annat än hur skicklig du är med en penna.

För design, även om det bara är konceptuellt och på wireframe-stadiet, så är pappret oslagbart. Boxar med större boxar, lite pilar för att förtydliga flöden, självklart för alla direkt.

Det finns inget stylus-likt med en bra ritpenna från Wacom

Det är här, i det mest användbara av situationer inom facket “ritpapper”, som pappret är mest hotat. Naturligtvis är det iPad och Android-plattor som klampar in, med mer eller mindre avancerade appar som underlättar ditt ritande. Jag vill ha en bra penna när jag ritar, inte ett finger, men det är inget problem längre för inte nog med att tryckskärmarna har blivit förbaskat bra, så gäller det även pennorna. Stylus kallas de ofta för, det är ett lite trasigt ord, för det finns inget stylus-likt med en bra ritpenna från Wacom eller för all del Apples egna Pencil. Microsoft har lyckats hyfsat med sina pennor till sin Surface-serie, även om Windows inte direkt är tryckskärmsvänligt, och jag måste erkänna att jag är imponerad av Lenovos nya Yoga Book-hybrider efter ett väldigt kort test.

Foto:

Lenovos Yoga Book. Foto: Lenovo

På mitt skrivbord ligger den fullstora iPad Pro-modellen och en Pencil. Det enda som ändras där är vilken app jag använder, något som förändras beroende på behov. Alla som varit i kontakt med Adobes appar på sistone vet vilken löjligt hög nivå de håller, ett briljant drag att satsa på dessa för övrigt eftersom det drar in oss i deras Creative Cloud-ekosystem. Många av oss är redan investerade där, med Photoshop och Indesign och så vidare, men det är inte lika självklart att Adobes stora programsvit är ens designers främsta verktyg längre. Adobe är utmanade från annat håll, de vet det, och nu konkurrerar de med kvalitet på de mest oväntade sätt.

Foto:

Apples Pencil. Foto: Apple

Adobe Comp är en helt fantastisk app som finns till såväl iOS som Android. Den låter mig göra överdesignade wireframes för webbsidor, appar, print, egentligen vad jag vill. Min enda kritik mot Adobe Comp är att appen ger sken av att kunna fungera hela vägen till slutgiltig design, men det gör den inte. Inte heller har Adobe lovat det, men den är så bra jag vill använda den från start till mål. Istället tvingas jag exportera min design till andra Adobe-program (lätt gjort) eller vad jag nu väljer att jobba med (mindre lätt). Trots detta, fantastiskt app! Adobe Comp har helt själv dödat min vilja att jobba med wireframes på papper.

Läs mer: "Min våg talar om vad det blir för väder idag"

Jag är ingen stor illustratör, jag skulle inte ens kalla mig en liten en, för jag kan helt enkelt inte teckna särskilt bra. Däremot gör jag många anteckningar med visuella hjälpmedel. Mina outlines till böckerna lever på papper av just detta skäl, för det blandar text (ibland mycket) med bild och pilar och klotter. Detta extra lilla klottrande fungerar väldigt bra för mig, det är som att det skakar loss något i knoppen som får mig att tänka lite friare. Plötsligt så kladdar jag in en timeline, eller bara en gravsten för någon stackares roll i historien är slut, eller så är det en layoutidé som passar just den delen av det facklitterära projektet. Anteckningar i marginalen görs i rutor, jag petar in symboler för att lätt hitta till nyckelplatser, det fortsätter så där. När jag är klar så är det måhända inte vackert men väl lättare att följa och ta till sig.

Är ritpappret, som i ritpappret för en seriös illustratör, hotat?

Outlinepappret är inte utrotningshotat ännu. Det går förvisso utmärkt att skriva för hand i alla dessa ritappar (Adobe har en), Paper är en favorit för många, vissa gillar OneNote, jag leker just nu med Linea, men det är inte riktigt samma sak. Som rena anteckningspapper, underförstått att du behöver dra lite pilar och så, fungerar apparna bättre, men mina outlines kan vara flera tusen ord långa. Det tar plats, jag skriver små kråkfötter, det lirar inte riktigt ännu. Att växla till tangentbordet känns inte heller rätt, en inmatningslösning tack. Det lirar inte riktigt för mig, ska tilläggas, och måhända är jag grinig gammal gubbe i det här fallet. Skriver gör man på papper, design är mer flytande vad gäller formatet.

Vilket för oss till den stora pucken: Är ritpappret, som i ritpappret för en seriös illustratör, hotat?

Ja. Och nej.

Ja, för det är redan väldigt många som jobbar uteslutande digitalt. Förr var det Wacom-plattor (gör dig själv en tjänst och skippa kopiorna) och Cintiq-skärmar. Nu är det förvisso fortfarande samma utrustning, men även iPad Pro med uppstickare. Det är ett ja för beteendet finns redan, är självklart för många, och pappret duger knappt att skissa på för vissa.

Men det är också nej, för pappret är ohotat. Även om din illustration säkerligen slutar i en dator, så går den dit via en scanner. Även om du utnyttjar allt som är bra med en dator - och jag struntar i vilken form, det skulle kunna vara en smartphone rentav - så finns det ingen uppenbar vinst att skippa pappret. Det är så lätt att läsa in dina verk, att få dem digitalt för att putsa upp bläckfläcken eller bara sätta en illustration i rätt kontext, att det inte finns mycket att vinna med att skippa ritpappret.

Läs mer från TDH: Så packar du optimalt för resan

I slutändan spelar det ingen roll hur du kladdar, eller ens hur bra du är på det. Om du gör dina wireframes på papper, whiteboard, eller i en app. Om dina anteckningar fyller anteckningsbok efter anteckningsbok, eller lever i digitala motsvarigheter. Om dina illustrationer förvaras mörkt i mappar efter att de scannats in, eller åker rakt in i datorn via någon form av digitalt ritverktyg. Det enda som spelar någon roll är att ditt upplägg fungerar för dig.

Möjligen undantaget mindmaps, ju tidigare du skrotar mindmap-pappret desto bättre.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post