Hoppa till innehållet

Blogg: Besök Salvador Dalís konst – inne i tavlan

Att besöka Salvador Dalís värld i virtual reality ger en föraning om vart konstvärlden är på väg, skriver Olle Lidbom.

Detta är ett blogginlägg av Olle Lidbom. Följ honom på digital.di.se/blogg/ollelidbom


Virtual reality är teknikbranschens långkok. Tusentals idéer och miljontals dollar har investerats i olika mer eller mindre fantasifulla lösningar där dataanvändaren lämnar den fysiska världen och blir ett men den datorreproducerade.

Det är egentligen först med Oculus Rift som långkoket börjar bli klart. Oculus Rift startades som ett crowdfunding-projekt och köptes av Facebook 2014 för 2 miljarder dollar. Oculus Rift väntas revolutionera spelbranschen men även utbildning och militären kan få användning av tekniken.

F1eLeIocAcU

Även konsten kan använda virtual reality, t ex konstnären Mark Faird, som ska leva en annan människas liv i VR under en månad. Eller besöka en favorittavla, helt enkelt kliva in konstens värld.

Det går att göra redan idag, i Salvador Dalís bombastiska “Le Mythe tragique de l'Angelus de Millet” från 1935. Det är en utställning på The Dalí Museum i Florida som har gjort en VR-version av Dalís parafras av Jean-François Millets klassiska målning Angelus.

Den som sätter på sig ett par Oculus Rift får stiga in i den dagdröm som Dalís målning bygger på.

Den som sätter på sig ett par Oculus Rift på utställningen får stiga in i den dagdröm som Dalís målning bygger på och kan undersöka Dalís magiska värld i detalj. För att skapa en detaljrik målning har kreatörerna bakom VR-upplevelsen bakat in två andra av Dalís konstverk (Elephants och Paysage avec une jeune fille sautant à la corde.)

Upplevelsen är välgjord, om än inte förbluffande. Men den ger en föraning om var framtidens museer är på väg. Genom att öppna upp konsten och göra den till inte bara en två- eller tredimensionell upplevelse får den ny betydelse. I Dalí-upplevelsen finns det dessutom rörelse: vind som blåser och elefant-monstren rör på sig. I den målade versionen anar man rörelsen, men i VR-versionen är det förstärkt utan att våldföra sig. Det upphöjer det uppsvällda, magiska drömtillståndet i Dalí-verket och genom att locka kvar betraktaren fler minuter finns det mer tid för reflektion och växer fram känslan av människans litenhet.

Det finns många, framförallt surrealistiska, konstverk som skulle kunna växa i en vr-version. de ChiricoMagritteTanguy och Arnold Böcklin har alla bildvärldar som är både visuella och har den där ödesmättade stämningen som passar utmärkt för den tekniska verklighetsflykt som den virtuella tekniken gör möjligt.

Dalí-exemplet visar också en väg framåt för dagens samtida konstnärer. 3D-tekniken och spelupplevelsen är redan införlivad i konstvärlden, men ligger långt efter spelvärldens förmåga att gripa tag i spelaren. Till skillnad mot spel ska konst ha tuggmotstånd, inte nödvändigtvis ge efter för minsta motståndets lag, som spel och underhållning gör. Bra konst utmanar och ändrar perspektiv.

Med vr-tekniken finns det nu möjlighet att öppna nya dörrar till andra verkligheter och förklaringsmodeller. Konstvärlden står med Oculus Rift inför en ny dimension. Det kan bli en revolution i nivå med centralperspektivet och kubismen.


Detta är ett blogginlägg av Olle Lidbom. Följ honom på digital.di.se/blogg/ollelidbom

 


Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera