Hoppa till innehållet

Blogg: Därför ersätter Facebook snart Aftonbladet och Expressen

Är den ökade populariteten hos anonyma tjänster som Jodel och Reddit ett tecken i tiden? undrar Fredrik Wass.

Foto: Fredrik Wass

Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick 


Har du också märkt det? Hur frekvensen i dina sociala flöden minskat något. Hur matbilderna på Instagram blivit färre och färre och hur det som delas och sprids ofta handlar om starka åsikter i artikel- eller bloggform? Jag upplever att nyhetens behag har lagt sig något när det gäller att sprida varenda liten mikroskopisk del av vårt liv till våra vänner och bekanta. Håller du med?

Sedan länge har begreppet "Social media fatigue" existerat, det vill säga en sociala medier-utmattning som uppstår efter frekvent användande. Men populära tjänster som Jodel, Reddit och Snapchat visar också på något mer, ett behov av anonymitet och avskiljdhet på nätet. Även om anonyma diskussionforum på nätet var en av de mest populära tjänsterna redan när internet slog igenom på 1990-talet verkar det som att anonymiteten fått lite av en comeback, efter att vi under ungefär 10 år blivit mer och mer vana vid att "vara oss själva" på nätet.

Det är ingen hemlighet längre att de yngre målgrupperna är mindre aktiva på Facebook (även om de flesta fortfarande är medlemmar) och att tillväxten av aktiva Twitter-användare i Sverige i princip har stannat av. Dessutom verkar många vara trötta på debattklimatet på nätet rent allmänt, där tonläget i större diskussioner ofta blir hetsigt och ogästvänligt.

Facebook kommer mer och mer fylla det behov som traditionella medier haft tidigare.

Min trendspaning för 2016 är att den stora sociala giganten Facebook kommer fortsätta ha stor betydelse som social infrastruktur och samlingsplats för den stora massan. Facebook kommer mer och mer fylla det behov som traditionella medier haft tidigare – här får vi reda på vad som hänt i nyhetsflödet, kommunicerar med företag, organisationer och myndigheter, samt bjuder in till olika typer av mötesplatser och grupper. 

Kort sagt, Facebook tar den roll som tidigare, innan nätet, fylldes av kvälls- och morgonpressen.

Men det blir inte på Facebook vi berättar om hur lunchen smakade, hur störande mannen i tågkupén är eller hur vi mår just nu, just här. Det riktigt personliga i vår sociala webbnärvaro kommer att ske hos andra tjänster.

Och precis som i det vanliga samhället kanske vi aldrig kommer nöja oss med att sköta all vår kommunikation på en plats, i ett nätverk, med samma funktioner. Det finns en orsak att vi inte alltid träffar varandra i ett och samma konferensrum, utan kan ses på caféer, restauranger, konserter, föreningar, sportaktiviteter och så vidare. Ibland så att andra kan höra, ibland i förtroliga samtal i låsta rum.

Kanske haltar mina liknelser, men något är på gång, och jag tror att Facebooks räddning ligger i att behålla sin position som infrastruktur, "mediebolag" och kontaktyta mellan konsumenter och företag. Samtidigt kanske vi tar småsnacket någon annanstans.


Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera