Hoppa till innehållet

Blogg: Därför odlar it-jättarna salladshuvuden

It-jättarna Fujitsu och Microsoft har plötsligt börjat odla tonvis med sallad. Hur kan det komma sig? Anna Caracolias bloggar på Internet of Food. 

Jag har alltid sett Fujitsu och Microsoft som teknikbolag som tillverkar datorer, servrar, lagringsenheter, operativsystem och en massa andra prylar. Å andra sidan har jag ju skrivit tidigare om att de varit involverade i att koppla upp kossor mot internet. Men när jag läser en cirka ett år gammal artikel i The Guardian blir jag faktiskt lite förvånad. 2013 teamade Fujitsu och Microsoft ihop och gav sig in på salladsodlarmarknaden. Varför?

Jag hade faktiskt ingen aning om att bladsallad innehåller en stor mängd kalium. Och kalium är inte bra för folk med exempelvis njurproblem. Så för att hjälpa de personerna har nu Fujitsu och Microsoft börja odla high tech-sallad. Med hjälp av sensorer ska de få plantorna att växa snabbare och bättre, ge större skördar och att “specialisera” plantorna. Enligt The Guardian har de lyckats producera sallad med 80% mindre kalium än i ett normalt salladshuvud.

Enligt Enrique Andaluz, håll i er nu, Director of Strategic Business Development for Worldwide Discrete Manufacturing at Microsoft, är det Fujitsu som står för testbäddar, eller snarare odlingsbäddar i gamla halvledarfabriker och sensorer som de sedan skickar upp i Microsofts molntjänst Azure som analyserar insamlad data. Faktiskt exakt samma upplägg som när de kollade om korna var dräktiga. (http://digital.di.se/artikel/blogg-ett-kossornas-facebook-kan-ge-battre-kott) Genom att kontrollera temperatur, luftfuktighet, ljus, koldioxidhalt och en del andra faktorer skapar de perfekta förhållanden för salladen för att den ska bli så kaliumfattig som möjligt.

Det är väl ingen som tror att teknikbolagen helt ska byta bransch, utan de gör de här experimenten främst för att visa vad som går att göra. En marknadsaktivitet som riktar sig mot jordbruksnäringen. Men de kan kanske finansiera sin marknadsaktivitet eftersom de levererar cirka 3500 salladshuvuden per dag till japanska sjukhus, till en kostnad av 3 dollar per huvud.

Konkurrenten Toshiba kontrade med att odla både sallad och babyspenat i sina gamla kretskortsfabriker. Och här finns en USP, eftersom fabriker där man tillverkat kretskort är extremt rena så behöver man inte ens skölja babyspenaten innan man äter den.

Kanske är de här idéerna inte så tokiga ändå. Med de mat-utmaningar vi går mot är de kanske bra alternativ för att öka skördarna, att producera mat som även njursjuka och folk med andra intoleranser kan äta.

Som den sensor-nörd jag är ger de mig även nya idéer. I mitt eget superlilla växthus mäter jag temperatur, luftfuktighet, styr vattningen från mobilen och kollar in hur det växer via en kamera. Ett tag fanns där även en rörelsedetektor, typ inbrottslarm. Men det var bara mördarsniglar som utan tillåtelse “bröt” sig in. Nu funderar jag på att även börja labba med att styra temperaturen i huset. Sötare tomater, saftigare chilis, större skörd av sockerärtor...

Anna Caracolias

@caracolias


Det här är ett inlägg från bloggen Internet of Food. Följ den här!

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera