Hoppa till innehållet

Blogg: Det knakar i fogarna på Twitter

Turerna kring Twitter påminner om när mikrobloggandet var i sin linda i Sverige, och tjänsten Jaiku var kung, skriver Fredrik Wass. 

Innan Twitter gjorde entré var den finskutvecklade mikrobloggtjänsten Jaiku kung i Sverige.
Innan Twitter gjorde entré var den finskutvecklade mikrobloggtjänsten Jaiku kung i Sverige.Foto: Fredrik Wass

Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass, följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick 


Twitter verkar gå på knäna, både ekonomiskt och ledarskapsmässigt. Och ofta hänger det ihop såklart. Alla turerna kring den amerikanska mikrobloggen, som tillsammans med kinesiska Sina Weibo får ses som en av världens största mikrobloggtjänster påminner mig om när mikrobloggandet fortfarande var i sin linda på den svenska techscenen.

Under 2007 lanserades den finska mikrobloggtjänsten Jaiku relativt blygsamt. Grundare var smartingen Jyri Engeström som redan tidigare byggt relationer med den svenska blogg- och techvärlden, bland annat genom medverkan på konferenser som Reboot i Köpenhamn och Bloggforum i Stockholm. 

Under drygt ett år etablerade sig Jaiku bland ett gäng svenska entreprenörer, journalister, kommunikationskonsulter och dåtidens sociala medier-evangelister. Tjänsten påminde om Twitter i det att användarna kunde publicera inlägg som var max 140 tecken långa, men en av fördelarna var möjligheten att kommentera varje uppdatering med betydligt fler tecken, samt trådat på ett överskådligt sett. Något som fortfarande inte går att göra på Twitter.

Många såg sig som pionjärer när de använde Jaiku samtidigt som en avgränsad ”bubbla” svetsades samman

Många såg sig som pionjärer när de använde Jaiku samtidigt som en relativt avgränsad ”bubbla” av användare svetsades samman och blev en grupp vars medlemmar utbytte erfarenheter både professionellt och privat. Jaikububblan blev ett faktum.

Här ser du hur jag, Andreas Ehn (då på Spotify), Joakim Jardenberg och Sofia Mirjamsdotter diskuterar begreppet bubblan.

Sedan kom Twitter.

I Sverige blev Twitter till en början kändisarnas weapon of choice för att nå ut till följare och läsare på ett ännu mer direkt sätt än tidigare. Det gjorde att tjänsten snabbt fick fäste, och vi som använt Jaiku fick se tjänsten omsprungen i såväl användarantal som driftsäkerhet.

Jaiku drabbades av stora störningar och i samma veva köptes företaget och tjänsten upp av Google. Grundaren Jyri Engeström blev Head of Mobile and Social på Google och Jaiku omvandlades först till en open source-tjänst innan den lades ner helt.

Det stod klart att det i första hand var ett talent buy som Google gjorde när de köpte upp Jaiku, och Jyri Engeströms tid på Google resulterade bland annat i Google Profiles som sedan användes för Google Plus.

Vi är fortfarande ett gäng människor som är nostalgiska över den där tiden 2007-2008 då Jaikububblan existerade och nya kontakter knöts. Jag har bland annat skrivit om det i det här inlägget hos Joakim Jardenberg.

Samtidigt slår det mig att mycket av det som gör en tjänst bra handlar om timing, kultur, användare och nisch. Snarare än tjänstens specifika funktioner och finesser. 

För mig är Twitter bra för realtidsbevakning av nyheter, diskussioner, ämnen, personer och händelser. Och det är samtidigt ganska dåligt för allt som kräver kontext, bakgrund, uthållighet och lojalitet. Jag tror att många svårigheter uppstår när tjänsten försöker vara både och.

Sina Weibo gick nyligen ut och meddelade att de kommer att förlänga maxgränsen för meddelandelängden, samma sak som många spekulerat kring när det gäller Twitter. Jag är inte så säker på att det är rätt väg att gå, men oavsett så är det sällan funktionerna som räddar en social tjänst.

Det måste kännas tydligt vad Twitter ska vara, och vad det inte är. Idag känns det inte så. 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera