Hoppa till innehållet

Blogg: ”Digitala hårborstar och galenskapen på CES”

Uppkopplade brödrostar, en bröstpumps-app och en digital hårborste. Det var tre av prylarna som presenterades på prylmässan i Las Vegas.

Jag har aldrig varit på Consumer Electronics Show, mer känt som CES, så årets amerikanska upplaga betraktades som vanligt på håll. Det är en underbart galen show, en orgie i prylar och teknikdrömmar, samt förstås en lång strid av saker som vi förväntas fylla våra hem med. Ingenting ändras, CES är alltid samma visa, orden har bara bytts ut lite.

Internet ska in överallt.

Men först: Vi har äntligen fått en smart brödrost! Det är förvisso säkerligen inte den första, letar du tillräckligt länge hittar du säkert brödrostar som kan klassas som uppkopplade, men ingenting kan väl vara smart utan en app? Griffin Home-serien, från Griffin Technology, innehåller en brödrost med det fantasifulla namnet Connected Toaster. Och ja, en app berättar för dig när brödet är rostat, för inte ska du väl stå där och vänta på att frukosten ska behaga hoppa upp ur brödrosten? Nej, det vore väl barbariskt.

Smarta hushållsprodukter är inget nytt i sig. Kyl och frys har redan fått den behandlingen och naturligtvis fanns det sådant på CES. Har en produktgrupp introducerats en gång så kommer den rapas om och om igen, det är en av CES-sanningarna. Vissa är lite rimligare, som TV-apparaterna (LG hade en som är så tunn att den måste väggmonteras), medan andra – smarta frysar exempelvis – känns mer tveksamma. Internet ska in överallt, något som cynikern i mig förstås ser som fler soldater i de dumma DDOS-klienternas armé. Kommer ni ihåg den stora DDOS-attacken i slutet av förra året, som gjordes med hjälp av webbkameror? Ju fler uppkopplade prylar, desto mer sådant kommer vi se. Måhända lett av en brödrost, vem vet?

Robotarna fortsätter paradera på CES. De ser inte ut som Terminator ännu, formspråket är som vanligt närmre Wall-E, fast lite klumpigare. De kan i alla fall prata med dig och kanske rentav hjälpa till. Sony hotar med fler robotar (och HDR på sina dumburkar, bland mycket annat) under de kommande åren. Det känns lite sömnigt dock, vi har sett och hört det förut. En annan gammal pryl som dykt upp är Airbar, en list som gör din skärm (13” Macbook Air för närvarande men fler ska komma) till en tryckskärm. Fast inte riktigt förstås, den läser bara av vad du gör framför den. Vill du verkligen veta varför Mac OS och iOS fungerar olika så är det här ett utmärkt sätt.

Apropå skärmar så visade Razer upp Project Valerie, en gaminglaptop med tre (ja, tre) skärmar. Prototyp så klart men ändå galet rolig, även om den knappast kan trycka ut 4K-spel med vettig skärmuppdatering på alla tre skärmarna samtidigt. Företaget levlade även upp sitt Chroma-koncept, med färgglada tangentbord och möss och hörlurar och allt vad det är, genom att visa upp projektorn Project Ariana. Om Valerie är en rolig prototyp, så är Ariana något som mycket väl kan leta sig in i spelgrottorna. Surt nog så var det någon som stal två Project Valerie-prototyper, Razer har rentav postat 25 000 dollar i bounty för information om händelsen. Trist.

Läs mer: ”Så räddade sömndatan mina morgnar”

AI, självkörande bilar, spelstreaming, VR – allt det där känns trist och självklart. Låt oss istället prata om din nya hårborste. Ja, den är så klart smart och säger åt dig när du borstar håret för hårt eller på annat sätt gör fel. Kérastase Hair Coach är ett samarbete mellan L’Oreal och Withings och jag vet faktiskt inte riktigt varför det här inte funnits tidigare? Jag menar, vi har ju kopplat upp våra elektriska tandborstar sedan länge, hur ska vi annars veta hur gaddarna mår?

Oral-B hade en ny tandborste, Genius 8000, på CES förresten. Med hjälp av din telefons kamera och en app så kan den hjälpa dig borsta rätt, fast då måste du förstås montera eller hålla din telefon lite smart. Känns inte helt optimalt, men att borsta bättre är ju bra. Kérastase Hair Coach ska göra samma sak fast för håret, men om du inte vågar fråga din frisör eller googla fram en Youtube-video så får du leva i ovisshet hur hårborstning faktiskt ska göras tills i höst. Själv har jag svårt att välja mellan den här och brödrosten, till utmärkelsen *CES mest underhållande produkt* alltså.

En del saker ska däremot moderniseras. Willow är en bröstpump som du bär i amnings-BH:n. Den är smart för den pumpar bröstmjölk åt dig, i hemlighet för omgivningen om du så vill. Ja, det finns en app förstås, men låt inte det förta det stora i den här produkten, för lösningen är briljant. Måhända är The Smartcane inte riktigt lika (potentiellt) revolutionerande, men den fyller ett behov. Den här käppen skickar nämligen en ping till nära och kära ifall den tror att användaren har trillat. Smart och enkelt.

Fast ingenting slår den där brödrosten och då äter jag inte ens frukost! Jag måste bara ha en, bara för att det är slutstationen för klichén att din brödrost är smartare än NASAs datorer som satte människan på månen. Eller något sådant.

Thord D. Hedengren är författare, skribent, och grundare av ett flertal företag. Han har skrivit om nöjeskultur, internet, prylar och teknik sedan 90-talet. För Di Digital bloggar han om hur tekniken påverkar våra liv.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera