Hoppa till innehållet

Blogg: Digitaliseringen, samvetet och normerna

Samvete för mig innebär att sätta ljus på hur normer och strukturer påverkar både entreprenörscommunityt och de digitala tjänsterna, skriver Fredrik Wass.

Fredrik Wass
Fredrik WassFoto: Heléne Grynfarb

Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick 


Ännu en blogg. Ännu ett samvete. I över tio år har jag bevakat utvecklingen på internet, både utifrån ett privat perspektiv, med sociala mediers framtåg som utmärkande faktor, och ur ett professionellt perspektiv, med svenska enhörningar, entreprenörframgångar och ett tech-community som gått från spirande till halvmoget.

Hela tiden har jag fascinerats av alla innovativa lösningar och spännande människor som finns över hela världen. Att råka hamna vid samma lunchbord som en av Google-grundarnas mamma, se vänner gå från 25-åriga småföretagare till 30-åriga storbolagsmiljonärer eller hänga i anrika miljöer på Stanford University, Palo Alto, San Francisco och ja, Stockholm. Men också se hur innovation kan se ut i mindre välbeställda sammanhang, i konfliktområden och under kris. 

Det finns många anekdoter och många intressanta möten som skett genom åren. Men det är ingen slump att jag skrev ordet samvete i inledningen. Entreprenörer och de tjänster eller produkter de skapar påverkar människor. Därför har mitt fokus alltid varit hur vårt beteende påverkas av digitaliseringen. Det hoppas jag kunna fortsätta med även på den här bloggen.

Samvete för mig innebär att sätta ljus på hur normer och strukturer påverkar både entreprenörscommunityt och de digitala tjänsterna.

Samvete för mig innebär att sätta ljus på hur normer och strukturer påverkar både entreprenörscommunityt och de digitala tjänsterna. Som journalist insåg jag tidigt att det inte var ett lätt ämne att närma sig, dels för att många är oroliga inför att berätta om de blivit utsatta för kränkande behandling, med risk för att uppfattas som krångliga och svåra att samarbeta med av tänkbara investerare. Och dels av rädsla för att fokus ska flyttas från deras företag till dem själva som privatpersoner.

En helt rimlig känsla givetvis, i en bransch där det går 9 misslyckanden på 10 startups, och allt som försämrar ens chanser att lyckas måste elimineras.

Världen är större än tech-branschen, så jag kommer även skriva om allt ifrån dejtingkultur till signalspaning och en mediebransch i kris. Precis som vanligt alltså.

 


Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera