Hoppa till innehållet

Blogg: Elementärt min käre Chef Watson!

Hur kan vi minska matsvinnet? Ja, fråga hellre tech-folket än någon annan. Nästa fredag, den 3e juni, är det dags för datorn att utmana mänskligheten på nytt.

Det är inte alltid så här rent i köket under tillagningen, men efter så ska det inte finnas något kvar.
Det är inte alltid så här rent i köket under tillagningen, men efter så ska det inte finnas något kvar.

Trogna läsare av den här spalten kunde nyligen läsa om det event vi höll om food-tech häromveckan, där undertecknad stod som arrangör och Di Digital som partner och där ett av inslagen var att vi lagade mat på sopor med hjälp av IBMs superdator Chef Watson.

Nu är det dags att ta det hela till nästa nivå. På fredag den 3e juni kommer därför Chef Watson tillsammans med tre kockar från Sopköket att utmana tre av Sveriges främsta kockar: Paul Svensson, Stefan Eriksson och Ulrika Brydling i matlagning. Det är något helt annat än schack eller jeopardy!

Konceptet är enkelt. Två team - stjärnkockarna i den ena ringhörnan, Sopköket och Chef Watson i den andra. Varsin exakt likadan kasse med kasserade varor från Hemköp. En och en halv timme i varsitt exakt likadant kök på stora scenen i Kungsträdgården i Stockholm, mitt under världens största matfestival - Smaka på Stockholm. Allt i kassen måste vara slut och en oväldig jury som blint smakar på rätterna.

 

Upp emot 40% av all mat slängs i våra västerländska samhällen, ett närmast bisarrt slöseri.

 

Personligen tror jag att stjärnkockarna kommer att åstadkomma högre smakmässiga toppar, men att Watson sopar hem det hela på bredden av utbudet.

Men det finns en komponent i det hela som är intressant för mänskligheten även om stjärnkockarna ror hem segern.

Chef Watson är en mycket smart elektronhjärna av den sort som av IBM kallas cognitive computing, men som går under konceptet artificiell intelligens hos det stora flertalet av oss. I den har man laddat in 10.000 recept med ingredienser analyserade ner på molekylärnivå. Genom en så djupgående förståelse för vad som passar ihop är det tanken att nya smakkombinationer ska kunna sättas samman av datorn. Sedan måste förstås en kock laga rätten, men kreativiteten tryter som bekant ibland. 

Det är extra intressant när man betänker att upp emot 40% av all mat slängs i våra västerländska samhällen, vilket är ett närmast bisarrt slöseri. Mycket av detta kasseras för att vi helt enkelt inte vet vad vi ska göra med det. In på scenen kliver då tech-sektorn. Genom att förstå vad vi kan göra med de där sista vad-det-nu-är-vi-har-kvar kan vi helt enkelt minska matsvinnet och på köpet äta bättre och godare.

Extra roligt blir det givetvis när den här typen av system kommer att samexistera med butikers inventarielistor och IT-system som håller koll på utgångsdatum. Dags att förädla lite creme fraîche, rotselleri, lax och hallonsylt? Jag är helt säker på att det går att kombinera. På något sätt...

Kungsträdgården, Stora Scenen, Fredag den 3e juni kl 9.15-11.00. 

PS. Den som är intresserad av food-tech är också välkomna på det event vi kör på eftermiddagen samma dag tillsammans med Business Region Stockholm ch London Food Tech Week på temat Restaurant Tech. Anmäl på: http://www.meetup.com/SthlmFoodTech/

Johan Jörgensen

@johanjorgensen

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera