Hoppa till innehållet

Blogg: ”En köttsektor i kris satsar på andra alternativ”

Världens köttproducenter har det inte lätt. Så varför inte då investera i något som sätter tänderna i ens kärnaffär? frågar sig Di Digitals foodtech-bloggare Johan Jörgensen.

Uma Valeti (tv) har grundat Beyond Meat, som odlar kött i labb. Nu får man köttimperiet Tyson Foods som delägare.
Uma Valeti (tv) har grundat Beyond Meat, som odlar kött i labb. Nu får man köttimperiet Tyson Foods som delägare.Bild: Patrik Olsson

Kött är schizofrent. En gång i tiden hängde vår överlevnad på att vi fällde och åt upp en mammut med viss regelbundenhet, i dag hänger vår globala överlevnad på att vi slutar äta kött.

Två paket gula Blend om dagen är inte framtiden. Det förstår förstås köttdirektörerna.

I väst har vi nått peak meat, i utvecklingsländerna leder ökat välstånd till att köttkonsumtionen går upp. För att inte tala om generationskriget. Min far och svärfar är kött och potatis personifierade. Mina döttrar är vegetarianer och veganer. För att inte tala om reklammakarnas bild av en glad gris mot som mediabilder av överfulla djurtransporter kan göra den mest inbitne carnivor till vegan på ett ögonblick. Och korvish? Säger bara korvish…

Läs mer: Han vill få dig att äta labb-odlade köttbullar

Faktum är att köttindustrin på det stora hela får tobaksindustrin att se riktigt snygg ut. Och är på väg åt samma håll – kött är helt enkelt vårt nya tobak. Gärna en god cigarr då och då, men att trycka två paket gula Blend om dagen är inte framtiden. Det förstår förstås köttdirektörerna.

Vad gör man då om man är Tyson Foods, världens största köttföretag? Jo, man sätter upp en VC-fond för att investera 150 miljoner dollar i olika startups inom mat, inte minst foodtech. Och inte minst inom det så kallade proteinskiftet, när vi går från att äta djur, till att äta det djuren äter.

Tyson Foods är som sagt inte vem som helst i köttsektorn. De är en global jätte med en omsättning på drygt 40 miljarder dollar, så de har råd – än så länge. Och andra i köttsektorn kommer att titta noga på vad de gör, så de är en värdemätare på vart sektorn är på väg.

Så vad investerar man då i? Den första investeringen, i oktober i år, var i Beyond Meat, den ubercoola startupen som producerar hamburgare av växter.

Schizofrent? Det är bara början.

Johan Jörgensen

Det här är ett inlägg från bloggen Internet of food. Följ den här!

Mer om Tyson Foods nya fond i Digitalpodden:

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera