BovControl heter ett Silicon Valley-bolag som satsar hårt på Internet of Cows, IoC. Ambitionen är att koppla upp alla världens kossor för att förbättra och effektivisera köttproduktionen.
Det lär finnas en bit över en miljard kor i världen, bufflar inkluderade. Och det finns mycket data att samla in om dem. BovControl anordnar till och med IoC-hackatons för att hitta nya möjligheter.
Det pågår förstås en mängd olika IoC-projekt. Bland annat labbade Fujitsu redan 2013 med Microsofts molnbaserade Azure för att möjliggöra för mjölkbönder att hålla koll på kornas hälsa. Korna utrustades med stegräknare. Projektet döptes till GyuHo, “ko-steg” på Japanska. Nu var det inte bara antalet steg som räknades för att se att kossorna fick tillräckligt med motion, eller hur de rörde sig. Högre aktivitet under kvälls- och nattetid hos kvigorna indikerar att de är brunstiga. Tillförlitligheten uppgår till 95%.
Korna utrustades med stegräknare. Projektet döptes till GyuHo, “ko-steg” på Japanska.
Om en kviga insemineras inom fyra timmar efter att brunsten påbörjats är sannolikheten stor att hon föder en liten tjej-kalv. Köttet från en kviga är mjukare, mörare och smakrikare än från ett handjur. Allra godast är köttet från en kviga som är fyra till fem år och som fött minst en kalv och som gått ute och betat.
Kommer ni ihåg den senaste köttskandalen? Det gotländska bolaget som köpte “tyskt fulkött” och märkte upp det som ekologiskt, KRAV-märkt, gotländskt kött som sedan såldes vidare till skolor och butiker? Dagen då skandalen uppmärksammades talades eller skrevs det inte om mycket annat i svensk media. I P1 pratade en representant från KRAV och en kändis-kock med programledaren.
Kändiskocken nämnde just det här med kön, ålder och föda; att han som kock gärna skulle ha den infon för att kunna servera sina gäster godare mat.
Så vad väntar vi på? Låt oss skapa en egen, svensk databas för nötkreatur. Specificera vilken gård de är uppfödda på, vad de äter. Låt konsumenterna ta del av hur kossorna sköts och hur de mår så de kan välja vilken gård de vill köpa kött från. Skapa en ko-Yelp så konsumenterna kan recensera smakupplevelser. Eller varför inte något facebook-liknande, en “KoBok”.
Om Sveriges bönder nu inte har råd att dra igång den här hyggligt stora apparaten så kan de åtminstone börja använda Brunstkalenderappen för att vara säkra på att kunna producera fler, smakrika hondjur.
Anna Caracolias
Det här är ett inlägg från bloggen Internet of food. Följ den här!