Att bara fokusera på tekniska system för sin digitala marknadsföring riskerar att flytta fokus från frågorna vad och varför du ska kommunicera. Oavsett hur avancerade metoder och system du använder blir de verkningslösa utan skarpa budskap som träffar rätt hos målgruppen.
Hos en alltför produktfokuserad entreprenör kan lockelsen att använda avancerade tekniska lösningar för sin marknadsföring bli mer kostsamt än att från början fundera på och testa vilka budskap som ens målgrupper aktiveras mest av.
Det finns en orsak att prototyper så ofta används inom produktutveckling snarare än att bygga helt färdiga lösningar för dyra pengar. Det är billigare att testa något halvfärdigt på målgruppen snarare än att satsa allt på ett kort. Samma sak gäller för marknadsföring.
Startups beskrivs ofta som uppstickare, utmanare, agila och snabbrörliga. Här finns inte plats för byråkrati och tråkiga powerpoint-möten. Här är det growth hacking, full fart framåt och entreprenörskap som livsstil. Målet är att hitta PMF* och lansera MVP** så fort som möjligt för att sedan iterera, expandera och kanske få fler att investera. Samt minska churn***. Acquisition, Activation, Retention, Referral och Revenue****. Fort ska det gå.
CRM-plattformar, komplexa Analytics-dashboards, market automation-lösningar och en flora av kommunikationskanaler och konton kan finnas på plats tidigt, ibland innan vare sig budskap eller innehåll till alla kanaler tagit form.
Hur fungerar vår målgrupp? Vad är det vi ska marknadsföra? Hur ska vi göra det? Och varför? Det är fyra frågor som ibland får stå obesvarade samtidigt som många timmar läggs på att konfigurera det där smarta verktyget, mäta hur många interaktioner företagets facebookinlägg genererar eller sätta upp en perfekt autogenererad spreadsheet över konverteringsflödet på sajten.
Alla verktyg och mätmetoder ska stödja de aktiviteter som genomförs. De finns till för att kunna utvärdera och följa upp att att produktuveckling, sälj, konvertering och annat fungerar optimalt, men de kan inte existera i sin ensamhet. Utan något att mäta, en produkt eller ett budskap eller ett innehåll, blir alla tekniska hjälpmedel bara som tomma skramlande burkar. Det ser möjligtvis bra ut utifrån, men har ingen eller liten effekt på resultatet.
När det gäller marknadsföring verkar det som att den ofta produktfokuserade entreprenören ibland ser de tekniska marknadsföringsverktygen som livlinor och något att grotta ner sig i på detaljnivå, snarare än att fokusera på innehållet i det hen vill säga eller det hen vill att andra ska säga om produkten eller tjänsten.
Gör först. Testa sedan. Och använd smarta tekniska verktyg för att underlätta och optimera. Men gör det i den ordningen. Då får du bättre koll på vad som fungerar hos målgruppen och slipper att ha en fantastisk teknisk lösning, men som inte konverterar några kunder.
Förklaringar:
- *PMF = Product Market Fit
- **MVP = Minimum Viable Product
- ***Churn = När en kund slutar vara en kund
- ****Acquisition, Activation, Retention, Referral och Revenue = Populärt sätt att beskriva en kundresa för den som sysslar med growth hacking/marketing.
Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom här!