Hoppa till innehållet

Blogg: För mycket teknik sänker din marknadsföring

Stirra dig inte blind på Facebook-interaktioner och konverteringsflöden. Häftig teknik kan aldrig ersätta ett skarpt budskap när du vill marknadsföra din produkt eller tjänst, skriver Fredrik Wass.

Att bara fokusera på tekniska system för sin digitala marknadsföring riskerar att flytta fokus från frågorna vad och varför du ska kommunicera. Oavsett hur avancerade metoder och system du använder blir de verkningslösa utan skarpa budskap som träffar rätt hos målgruppen.

Hos en alltför produktfokuserad entreprenör kan lockelsen att använda avancerade tekniska lösningar för sin marknadsföring bli mer kostsamt än att från början fundera på och testa vilka budskap som ens målgrupper aktiveras mest av.

Det finns en orsak att prototyper så ofta används inom produktutveckling snarare än att bygga helt färdiga lösningar för dyra pengar. Det är billigare att testa något halvfärdigt på målgruppen snarare än att satsa allt på ett kort. Samma sak gäller för marknadsföring. 

Startups beskrivs ofta som uppstickare, utmanare, agila och snabbrörliga. Här finns inte plats för byråkrati och tråkiga powerpoint-möten. Här är det growth hacking, full fart framåt och entreprenörskap som livsstil. Målet är att hitta PMF* och lansera MVP** så fort som möjligt för att sedan iterera, expandera och kanske få fler att investera. Samt minska churn***. Acquisition, Activation, Retention, Referral och Revenue****. Fort ska det gå.

CRM-plattformar, komplexa Analytics-dashboards, market automation-lösningar och en flora av kommunikationskanaler och konton kan finnas på plats tidigt, ibland innan vare sig budskap eller innehåll till alla kanaler tagit form.

Hur fungerar vår målgrupp? Vad är det vi ska marknadsföra? Hur ska vi göra det? Och varför? Det är fyra frågor som ibland får stå obesvarade samtidigt som många timmar läggs på att konfigurera det där smarta verktyget, mäta hur många interaktioner företagets facebookinlägg genererar eller sätta upp en perfekt autogenererad spreadsheet över konverteringsflödet på sajten.

Alla verktyg och mätmetoder ska stödja de aktiviteter som genomförs. De finns till för att kunna utvärdera och följa upp att att produktuveckling, sälj, konvertering och annat fungerar optimalt, men de kan inte existera i sin ensamhet. Utan något att mäta, en produkt eller ett budskap eller ett innehåll, blir alla tekniska hjälpmedel bara som tomma skramlande burkar. Det ser möjligtvis bra ut utifrån, men har ingen eller liten effekt på resultatet.

När det gäller marknadsföring verkar det som att den ofta produktfokuserade entreprenören ibland ser de tekniska marknadsföringsverktygen som livlinor och något att grotta ner sig i på detaljnivå, snarare än att fokusera på innehållet i det hen vill säga eller det hen vill att andra ska säga om produkten eller tjänsten.

Gör först. Testa sedan. Och använd smarta tekniska verktyg för att underlätta och optimera. Men gör det i den ordningen. Då får du bättre koll på vad som fungerar hos målgruppen och slipper att ha en fantastisk teknisk lösning, men som inte konverterar några kunder.


Förklaringar:

 

 

  • *PMF = Product Market Fit
  • **MVP = Minimum Viable Product
  • ***Churn = När en kund slutar vara en kund
  • ****Acquisition, Activation, Retention, Referral och Revenue = Populärt sätt att beskriva en kundresa för den som sysslar med growth hacking/marketing. 

 

 


Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom här!

 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera