Hoppa till innehållet

Blogg: Fram för den uppkopplade fläskkotletten

Snart kan du gå in på ditt lokala snabbköp och kolla fetthalten i fläskkotletten med din mobiltelefon, skriver Anna Caracolias.

Foto: Claudio Bresciani / TT

I sann fettskräcksanda har elektronikjätten Samsung utvecklat, och 2015 fått patent på, en metod som kan mäta ditt och mitt kroppsfett med hjälp av en smart telefon. Tekniken bygger på fyra sensorer som antingen byggs in i telefonen eller placeras i ett speciellt telefonskal.

Enkelt beskrivet innebär det att sensorerna använder impedans, dvs det elektriska motståndet för växelström, för att mäta våra kroppars sammansättning. Vi kan alltså mäta mängden fett i våra kroppar.

När jag var liten åt vi då och då fläskkotletter. Mums... Så himla gott, nästan lite festligt. Kött konsumerades ju inte i samma utsträckning då som nu, eftersom det var relativt dyrt. Men någonstans på vägen slutade jag tycka om fläskkotletter. Kommer inte ihåg exakt när. Men det slutade liksom smaka gott. Det smakade helt enkelt ingenting.

Skjut iväg lite växelström och få tillbaka ett ohm-värde omvandlat till “utmärkt smak”, “sådär smak” eller “köp inte”

Jag ska inte ge mig in på en fettdiskussion, men att fett är en smakbärare kan väl de flesta av oss vara överens om. I takt med att Sverige och världen drabbades av panikartad fettskräck hände det grejer inom grisproduktionen i slutet av 1990-talet.

Resultatet blev längre och smalare grisar. Och följdaktligen mer smaklösa fläskkotletter.

Men så klart finns det producenter som inte hakat på den förkastliga grisproduktionstrenden. Producenter som stolt ser sina grisar böka i jorden, ätandes ekologisk mat och utan att injicera dem med antibiotika. Men hur hittar man just de kotletterna?

Skulle man kunna gå in på ICA, Coop, Hemköp eller annan valfri butik, dra sin telefon för att kolla fetthalten på fläskkotletten? Skjuta iväg lite växelström och få tillbaka ett ohm-värde omvandlat till “utmärkt smak”, “sådär smak”, “köp inte”.

Får man ett “utmärkt smak” som resultat, scannar man av streckkoden och får information om gården som fött upp grisen. Vad grisen ätit. Om den gått ute och bökat. Om gården vunnit priser.

Och förstås… konsumentomdömen, ungefär i samma anda som Yelp  samlar omdömen om restauranger. Är det ett tips för en startup inom foodtech?

Yay! Konsumentmakt för godare fläskkotletter!

Anna Caracolias

@caracolias


Det här är ett inlägg från bloggen Internet of food. Följ den här!

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera