Di arrangerade sin konferens Media i förra veckan. För första gången på länge var jag på en mediekonferens som andades framtidstro, trots att ett av passen bestod av Stampens koncernchefs bästa tips för att genomföra en företagsrekonstruktion.
Läs mer: Google och Spotify uppvaktar mediebranschen
Det var inte dragningarna från Spotify, Google och Youtube som imponerade mest, även om det alltid är relevant att lyssna på vad it-jättarna har för sig. Nej, istället var det mediekoncernernas betydligt mer transparenta redogörelser för sina strategier som både höll innovativ höjd och spänst i diskussionerna.
Susan Duinhoven är vd för den finsk-holländska mediekoncernen Sanoma och hon talade om hur medieföretagen har varit vana vid att pusha ut sitt innehåll och att be konsumenterna välja under vilket varumärke de vill konsumera materialet. Men nu ser det annorlunda ut. Nu är det fyra stora varumärken som dominerar. Google, Facebook, Netflix och Youtube.
”Transformation is not about forcing our customers, it’s about serving them and following them”, sa Susan Duinhoven.
En panel diskuterade framtidens tv. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson gick längst genom att slå fast att Youtube och Facebook kommer vara den totala plattformen för tv i framtiden. Framöver kommer de svenska mediebolagen behöva nischa sig ännu mer och skilja sig från varandra, enligt Mattsson. Kvällstidningarna är i en investeringsfas.
Aftonbladet har en fördel genom att komma från en onlinekultur, och gör samma sak i rörlig bild, enligt Lotta Folcker, programchef för Aftonbladet TV.
Rådgivaren och strategen Sara Öhrvall avslutade dagen och spanade kring beteenden på nätet. Hon pekade på att längre artiklar delas i sociala medier och att Facebook premierar den typen av innehåll eftersom annonsörerna tjänar på att synas i anslutning till bra innehåll.
Jag har skrivit tidigare här på bloggen om chattbotar för bland annat Facebook Messenger, vilket även Sara Öhrvall tog upp. Än så länge har få lyckats göra botar som känns intelligenta men morgondagens mediekonsumtion kan mycket väl gå via en virtuell chatt-bot eller assistent. Google Assistant kan bli en nyckelspelare, enligt henne. Att överhuvudtaget använda kognitiva gränssnitt som frågar användaren vad den är ute efter kommer att växa stort.
När jag lämnade konferensen slog det mig återigen att förändringens vingar fortfarande blåser hårt i mediebranschen och att många av dess aktörer har tvingats innovera med kniven på strupen. Det är dock inte alltid av ondo, och det saknas definitivt inte framtidstro.
Detta är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom här.