Hoppa till innehållet

Blogg: Hur smart är det med smarta knappar?

Di Digitals prylbloggare Thord D. Hedengren vet vilka smarta knappar man ska trycka på. Den här veckan går han igenom olika sorter och reder ut om de är något att ha.

Thord D. Hedengren bloggar om hur tekniken påverkar våra liv.
Thord D. Hedengren bloggar om hur tekniken påverkar våra liv.Foto: Privat

De senaste veckorna har jag haft små knappar att trycka på, i hemmet såväl som på kontoret. Jag har testat Sense Peanuts smarta knappar som gör olika saker när du trycker på dem. Varje knapp, varje Peanut alltså, har ett begränsat funktionsområde, så Thermo Peanut kan bara göra saker relaterade till temperaturavläsning.

Gör en sak men gör den bra, köp fler knappar om du behöver fler funktioner - en rätt bra affärsmodell om du fastnar för de här små färgglada sakerna.

Peanut-knapparna är inte kopplade till nätet via ditt wifi likt Netatmos värderstation exempelvis. Istället kommunicerar de med SensePeanut-appen på din mobil, via Bluetooth, vilket betyder att min Thermo Peantut på kontoret är tämligen värdelös tills jag kommer dit och kan ta del av datan.

Läs även: "Min våg talar om vad det blir för väder idag"

Vill jag ha fortlöpande data även när jag inte är på plats behöver jag något som är mer åt Netatmo-hållet men prisskillnaden gör det till ett svårare val än det borde vara. En Thermo Peanut går på knappt 300 kr medan Netatmo-paketet är närmare 1 500 kr. Visst, det är kvalitets- och funktionsskillnad så jämförelsen haltar om du vill göra mer än kolla temperaturen, men likväl var det en Thermo Peanut jag la på kontoret för att kontrollmäta värmen, eller avsaknaden därav. Den är helt enkelt så smidig.

Detsamma gäller andra Peanut-knappar. Jag har en Guard Peanut på dörren, mest för att det är kul, och jag tror att Sleep Peanut, som du lägger under bäddmadrassen, kan hjälpa många med sömnen. Personligen vill jag inte bli väckt av min mobiltelefon som den förlitar sig på, men det var också det enda problemet med Sleep Peanut.

Foto:
En "vakt"-Peanut kan man till och med sätta på kattluckan.

Eller ja, det och det faktum att den ger mindre data än mer kostsamma alternativ, men vad hade du väntat dig?

Smarta knappar kan användas till mer än sådana här saker dock. Koppla dem till en automatiseringstjänst typ [IFTTT eller Zapier och du kan beställa pizza med ett knapptryck.

Amazon har verkligen tagit fasta på detta med sina Dash-knappar. Slut på maskindiskmedel? Tryck på den dedikerade (!) Dash-knappen och beställningen är lagd, levererad snabbt om du har Amazon Prime. Fast inte i Sverige förstås, här finns inte den typen av tjänster. Ännu.

Amazon har för övrigt en programmerbar version av sin Dash tänkt för automation via Amazon Web Services.

De är inte ensamma, Sense och Amazon, på smarta knappar-fronten. Flic blev en stor grej för länge sedan och säljs i Sverige på bland annat Media Markt. Logitech har tagit ett lite större steg med POP, deras smarta knappserie.

Här finns kopplingar till höger och vänster samt integration med bland annat Apples HomeKit, Sonos, Philips Hue, bland mycket annat. Det är lite som Peanut och Flic fast mycket mer. Prislappen är något högre också, förstås.

Just prislappen för alla dessa smarta knappar är lätt att glömma bort. Vissa funktioner medför inga extrakostnader men kollar du Logitechs produktvideo för POP så är det lampor som byter färg och ljudsystem som integrerats.

Det är inte direkt befintlig utrustning du hittar ute i stugorna, vill du ha ett smart hus fullt med smarta knappar så måste du öppna plånboken. När jag börjar räkna på ett Hue-system, med ljusinställningar från någon av de många alternativen, så känns knapparna på de befintliga lampsladdarna helt okej ändå. Men drömma går ju.

Läs även: Blogg: Den dumma telefonen kommer tillbaka

Thord D. Hedengren är författare, skribent, och grundare av ett flertal företag, däribland byrån Odd Alice. Han har skrivit om nöjeskultur, internet, prylar och teknik sedan 90-talet. För Di Digital bloggar han om hur tekniken påverkar våra liv.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera