Hoppa till innehållet

Blogg: IQ säljs snart som molntjänst

Nyligen gick den omtalade digitala festivalen South by Southwest av stapeln i Austin, Texas. Under en vecka förvandlas staden till ett epicentrum för allt som rör ny teknik. Årets upplaga präglades av att internet har vuxit upp, skriver Sara Öhrvall.

Sara Öhrvall är senior rådgivare inom digitalisering, föreläsare och styrelseledamot.
Sara Öhrvall är senior rådgivare inom digitalisering, föreläsare och styrelseledamot.

Detta är ett inlägg från bloggen Sara Öhrvalls spaningar. Följ Sara Öhrvall på digital.di.se/blogg/sara-ohrvalls-spaningar!


 

Som president Obama sa i sitt inledningstal, ”det räcker inte med att fokusera på nästa coola genombrott. Det viktiga är hur vi kan använda tekniken för att lösa samhällsfrågor”.

Artificiell intelligens, AI, var konferensens hetaste ämne. Vi har vant oss vid den enklare formen av AI i våra mobiltelefoner som förstår det vi säger, rekommenderar filmer, filtrerar bort spam från inboxen och hittar snabbaste vägen i rusningstrafiken.

I den inledande utvecklingsfasen, Narrow Intelligence, löser AI ett utvalt problem. I nästa fas, General Intelligence, kan datorer matcha människors hela intellektuella register. Den sista fasen, Super Intelligence, är ofta visualiserad i populärkultur. Då har datorerna övertaget.

Men vi har långt kvar till den dagen.

Kevin Kelly, tidningen Wireds kultförklarade medgrundare, förklarade från scenen i Austin att vi slösar onödig tid på vår rädsla för att datorer ersätter människor. I Kellys värld är värdet av AI att den är helt olik vår egen intelligens. Ju mindre mänsklig AI, desto bättre kan vi samarbeta med den. Vi kan i stället skapa mängder av olika artificiellt intelligenta sinnen som ger oss fler smarta perspektiv.

Den verkliga nyttan av artificiell intelligens kommer när vi kan tillgängliggöra IQ levererad som en molntjänst. Vi kommer inte att generera vår egen AI, utan likt elektricitet plugga in oss i ett större system och köpa så mycket AI som vi behöver. Vi kommer att se mängder av startups som tar en befintlig produkt eller affär, adderar AI och får en revolutionerande lösning. Det är den nya molnformeln.

 

Ju mindre mänsklig AI, desto bättre kan vi samarbeta med den.

 

De globala investeringarna i AI-relaterade startups har sjufaldigats sedan 2010 enligt CB Insight och det pågår en intensiv investeringskapplöpning mellan Google, som har köpt 14 AI-företag, IBM med sin Watson och Facebook med betydande investeringar i AI-program.

Så fort en bransch inkluderar mer data än den mänskliga hjärnan kan hantera kommer AI att få en avgörande betydelse. Självstyrande bilar, cancerdiagnostik, smarta kreditbedömningar och automatisk börshandel sker med AI som motor. Flera lösningar visades upp i Austin. X.ai utför kalenderbokningar och Digital Genius tar över ungefär 60 procent av alla kundtjänstchattar.

Läs även: Botar i fokus på Microsofts utvecklarfest

Ju mer AI-tjänsterna används, desto smartare blir de. Systemet lär sig av sina egna erfarenheter och en lärdom från ett specifikt område kan automatiskt appliceras på andra. Interna processer kan bli lika självstyrande som bilar, och Gartner förutspår att den totala kostnaden för företagsdrift kommer att minska med 30 procent tack vare artificiell intelligens.

Googles artificiella intelligensrobot AlphaGo vann nyligen över den regerande Go-mästaren i Sydkorea och satte igång nya diskussioner om att robotarna tar över. Men de bästa schackspelarna är ”kentaurer”, människor som spelar genom att smälta samma sin intuition och kreativitet med datorernas brutala förmåga att minnas, beräkna och förutspå.

AI ger oss ny intelligens som tänker annorlunda. Vi får nya krafter men vi måste använda hela vårt mänskliga register för att styra dem på bästa vis.

Läs även: Vad du inte får missa från årets SXSW

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera