Hur står det till med digitaliseringen i Sverige? Allt sedan World Economic Forum utropade den fjärde industriella revolutionen till 2016 års tema har debatten gått het. När det gäller det faktiska tillståndet i näringslivet är det däremot något kyligare.
Med en lång historia som framgångsrik it-nation kommer Sverige väl ut i mätningar av nationers digitaliseringsgrad. Detta bekräftas av Sveriges tredjeplats i årets studie av World Economic Forum. Den svenska it-sektorns andel av BNP är näst högst i världen. Vi har världsledande infrastruktur, hög teknikmognad, hög utbildningsnivå samt världens mest sofistikerade användare. Borde vi inte vara nöjda då?
Problemet är att andra länder springer fort nu, och det gör även teknikutvecklingen. Sveriges topplaceringar baseras till stor del på gamla meriter och traditionell it. I EU:s digitala index är vi det land som backar mest och i Harvard Business Reviews Digital Evolution Index tillhör Sverige de länder som har en negativ utveckling. Under rubriken ”den digitala lågkonjunkturen i Europa” beskrivs Sverige som ett före detta tekniskt powerhouse.
Andra länder springer fort nu, och det gör även teknikutvecklingen.
Visst har vi vassa digitala företag, men om man mäter enbart näringslivets digitalisering och innovationskraft hamnar Sverige på en 19:e plats i World Economic Forums index. 65 procent av svenska industriföretag bedöms av Acando som tekniskt tunga men digitalt omogna. Fyra femtedelar av små och medelstora företag är osofistikerade användare av digital marknadsföring och försäljning.
Kanske är en del av vårt problem att vi är så tekniskt starka. Vi ser ännu en ny teknik, men inte en revolution. Studier visar att en majoritet av svenska industriföretag ser digitalisering främst som ett effektiviseringsverktyg. Men de länder som växlar upp inom digitalisering effektiviserar inte bara befintliga processer, de söker helt nya innovationer.
Alltför ofta hamnar digitaliseringsfrågan i svenska företag på it-chefens bord. När Uber, Airbnb och Facebook slår undan fötterna för transport-, hotell- och mediebranschen är det inte med banbrytande teknik, utan med disruptiva affärsmodeller och nya kundvärden, vilket bör vara solklara vd-frågor.
En rapport från MIT Sloan visar att den digitala omställningen klaras bäst genom en tydlig digital strategi från ledningen. Men bara en knapp femtedel av svenska företag säger att de har en strategi för att på allvar kunna fånga digitaliseringens värde. Viktigt är också förbättrade ekosystem för samarbeten mellan leverantörer av hård- och mjukvara. Mindre företag får då möjlighet att testa nya idéer och större företag får tillgång till innovationskraft.
I Sverige har vi världens bästa förutsättningar för en snabb digitalisering, men omställningen har gått betydligt snabbare för användarna än för företagen. Våra sofistikerade digitala användare är svenskt näringslivs största tillgång. Genom att springa ikapp dem kan många företag få tillgång till medskapande produktutveckling och en testbädd för internationell expansion. Ge dem snabbt fler avancerade digitala lösningar. De står beredda.
Läs även: Åtta av tio styrelsemedlemmar saknar digital kompetens
Detta är ett blogginlägg av Sara Öhrvall. Följ henne här!