Hoppa till innehållet

Blogg: It-Sverige måste öka takten

"Sveriges topplaceringar inom it baseras till stor del på gamla meriter. Och andra länder springer väldigt fort nu", skriver Sara Öhrvall. 

Hur står det till med digitaliseringen i Sverige? Allt sedan World Economic Forum utropade den fjärde industriella revolutionen till 2016 års tema har debatten gått het. När det gäller det faktiska tillståndet i näringslivet är det däremot något kyligare.

Med en lång historia som framgångsrik it-nation kommer Sverige väl ut i mätningar av nationers digitaliseringsgrad. Detta bekräftas av Sveriges tredjeplats i årets studie av World Economic Forum. Den svenska it-sektorns andel av BNP är näst högst i världen. Vi har världsledande infrastruktur, hög teknikmognad, hög utbildningsnivå samt världens mest sofistikerade användare. Borde vi inte vara nöjda då?

Problemet är att andra länder springer fort nu, och det gör även teknikutvecklingen. Sveriges topplaceringar baseras till stor del på gamla meriter och traditionell it. I EU:s digitala index är vi det land som backar mest och i Harvard Business Reviews Digital Evolution Index tillhör Sverige de länder som har en negativ utveckling. Under rubriken ”den digitala lågkonjunkturen i Europa” beskrivs Sverige som ett före detta tekniskt powerhouse.

Andra länder springer fort nu, och det gör även teknikutvecklingen.

Visst har vi vassa digitala företag, men om man mäter enbart näringslivets digitalisering och innovationskraft hamnar Sverige på en 19:e plats i World Economic Forums index. 65 procent av svenska industriföretag bedöms av Acando som tekniskt tunga men digitalt omogna. Fyra femtedelar av små och medelstora företag är osofistikerade användare av digital marknadsföring och försäljning.

Kanske är en del av vårt problem att vi är så tekniskt starka. Vi ser ännu en ny teknik, men inte en revolution. Studier visar att en majoritet av svenska industriföretag ser digitalisering främst som ett effektiviseringsverktyg. Men de länder som växlar upp inom digitalisering effektiviserar inte bara befintliga processer, de söker helt nya innovationer.

Alltför ofta hamnar digitaliseringsfrågan i svenska företag på it-chefens bord. När Uber, Airbnb och Facebook slår undan fötterna för transport-, hotell- och mediebranschen är det inte med banbrytande teknik, utan med disruptiva affärsmodeller och nya kundvärden, vilket bör vara solklara vd-frågor.

En rapport från MIT Sloan visar att den digitala omställningen klaras bäst genom en tydlig digital strategi från ledningen. Men bara en knapp femtedel av svenska företag säger att de har en strategi för att på allvar kunna fånga digitaliseringens värde. Viktigt är också förbättrade ekosystem för samarbeten mellan leverantörer av hård- och mjukvara. Mindre företag får då möjlighet att testa nya idéer och större företag får tillgång till innovationskraft.

I Sverige har vi världens bästa förutsättningar för en snabb digitalisering, men omställningen har gått betydligt snabbare för användarna än för företagen. Våra sofistikerade digitala användare är svenskt näringslivs största tillgång. Genom att springa ikapp dem kan många företag få tillgång till medskapande produktutveckling och en testbädd för internationell expansion. Ge dem snabbt fler avancerade digitala lösningar. De står beredda.

Läs även: Åtta av tio styrelsemedlemmar saknar digital kompetens


Detta är ett blogginlägg av Sara Öhrvall. Följ henne här!

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera