Efter decembers festligheter kommer fastan. Ja, inte den som ligger alldeles innan Påsken utan den som inträder direkt efter nyår. I vart fall om man får tro trendstatistiken på Google. Varje år, efter nyår, kommer nämligen en mycket skarp topp i antalet sökningar på ”vegetarian recipe”. Sedan sjunker intresset för vegetariska recept till ungefär hälften under sommarhalvåret då grillsäsongen drar igång.
Blogg: ”En köttsektor i kris satsar på andra alternativ”
Trenden är global, men som allra skarpast i kött-zonen Australien/Nya Zealand. Det är i och för sig självklart att topplistan domineras av engelskspråkiga länder när det handlar om engelska söktermer – även om Sverige klämmer sig in på en hedrande 14:e plats vad gäller söktermen på just engelska.
Men även när man går in på andra språk är trenden tydlig.
Spansktalande söker på ”receta vegetariana” redan under julen. Kanske är de redan då trötta på decemberexcesserna? Fransmännen (recette végétarienne) uppvisar en tydligt stigande kurva över de senaste åren, med toppar efter jul. Det tyska julfläsket följdes framför allt i fjol av ”vegetarische Rezept” och årets relativa nedgång kanske bara är ett svar på att man etablerat nya traditioner.
Den absolut högst rankade relaterade sökningen var ”vegetarian ramen recipe".
Hur ligger det då till i Sverige och för ”vegetariska recept”? Jo tack bara bra, även om kurvorna är lite spattigare än för termen på engelska. Kring det nyss gångna nyåret söktes det ungefär fyra gånger så mycket på termen som kring midsommar i fjol. Men det finns också en topp direkt efter sommarsemestrarna.
Den absolut högst rankade relaterade sökningen var för övrigt ”vegetarian ramen recipe”, det vill säga nudlar med grönsaker. Inte helt konstigt kanske i svångremstider. Titta förresten också gärna in på Instagram och se hur matbilderna ser ut så här års.
Men nu kommer det som gör att jag kliar mig i huvudet. Min lokala Stora Coop, Hemköp och ICA Kvantum ser nästan precis likadana ut som de gjorde innan jul, undantaget nötterna och de röd-gröna juldekorationerna. Detta trots att efterfrågan på vissa typer av produkter tydligen fyrfaldigats. Visst är butikerna lite annorlunda, men inte alls så annorlunda som folks beteenden online.
Läs mer: Därför storinvesterar Campbells soppor i framtidens mat
Och här är en av de riktigt stora skillnaderna mellan fysiska och onlinebutiker – möjligheten att ställa om sortimentet snabbt. Och till och med att göra det individuellt.
Se en fysisk butik som gammelmedia. Man har massor av olika modeller till sitt förfogande: musik, dofter, färg på kartonger, ögonhöjdsplacering, extrapriser, sidoskepp i gångarna, korgar vid kassorna, etc. Och likt gammalmedia går det att styra användarna. Men formatet är ett och samma för alla.
Online finns det ännu fler modeller att laborera med: söktrender, profiler, filter, individuell prissättning, så kallad nudging etc. etc.
Gör onlinebutikerna detta bra idag? Nej, inte särskilt. Men redan nästa år vid den här tiden tror jag att det kommer att se mycket annorlunda ut för den som jämför fysiska butiker med onlinebutiker före och efter jul. För även om marginalerna säkert är sämre på tomatsås än på rökt lax så ska ju en butik tillfredsställa sina kunders behov och önskningar. Som är så tydligt uttryckta online.
Fotnot: Googles statistik är lite svårtolkad, men utgår från söktermens förekomst relativt alla sökningar i landet och satt i ett index där landet med störst antal sökningar relativt sett får index 100. Så om Sverige får 9% av antalet sökningar på ”vegetarian recipe” mot Australiens 100% innebär det med andra ord att vi söker på termen ungefär en tiondel så ofta som australiensarna.