Hoppa till innehållet

Blogg: Januari har blivit vegomånad - men bara online

Januari är känt som den pankaste månaden - men även den då flest söker efter vegetariska recept på nätet. Så varför har den fysiska handeln så svårt att hänga med?

Så här kan det se ut när svenskarna vill leva sundare. Källa: Google
Så här kan det se ut när svenskarna vill leva sundare. Källa: Google

Efter decembers festligheter kommer fastan. Ja, inte den som ligger alldeles innan Påsken utan den som inträder direkt efter nyår. I vart fall om man får tro trendstatistiken på Google. Varje år, efter nyår, kommer nämligen en mycket skarp topp i antalet sökningar på ”vegetarian recipe”. Sedan sjunker intresset för vegetariska recept till ungefär hälften under sommarhalvåret då grillsäsongen drar igång.

Blogg: ”En köttsektor i kris satsar på andra alternativ”

Trenden är global, men som allra skarpast i kött-zonen Australien/Nya Zealand. Det är i och för sig självklart att topplistan domineras av engelskspråkiga länder när det handlar om engelska söktermer – även om Sverige klämmer sig in på en hedrande 14:e plats vad gäller söktermen på just engelska.

Men även när man går in på andra språk är trenden tydlig.

Spansktalande söker på ”receta vegetariana” redan under julen. Kanske är de redan då trötta på decemberexcesserna? Fransmännen (recette végétarienne) uppvisar en tydligt stigande kurva över de senaste åren, med toppar efter jul. Det tyska julfläsket följdes framför allt i fjol av ”vegetarische Rezept” och årets relativa nedgång kanske bara är ett svar på att man etablerat nya traditioner.

Den absolut högst rankade relaterade sökningen var ”vegetarian ramen recipe".

Hur ligger det då till i Sverige och för ”vegetariska recept”? Jo tack bara bra, även om kurvorna är lite spattigare än för termen på engelska. Kring det nyss gångna nyåret söktes det ungefär fyra gånger så mycket på termen som kring midsommar i fjol. Men det finns också en topp direkt efter sommarsemestrarna.

Den absolut högst rankade relaterade sökningen var för övrigt ”vegetarian ramen recipe”, det vill säga nudlar med grönsaker. Inte helt konstigt kanske i svångremstider. Titta förresten också gärna in på Instagram och se hur matbilderna ser ut så här års. 

Men nu kommer det som gör att jag kliar mig i huvudet. Min lokala Stora Coop, Hemköp och ICA Kvantum ser nästan precis likadana ut som de gjorde innan jul, undantaget nötterna och de röd-gröna juldekorationerna. Detta trots att efterfrågan på vissa typer av produkter tydligen fyrfaldigats. Visst är butikerna lite annorlunda, men inte alls så annorlunda som folks beteenden online.

Läs mer: Därför storinvesterar Campbells soppor i framtidens mat

Och här är en av de riktigt stora skillnaderna mellan fysiska och onlinebutiker – möjligheten att ställa om sortimentet snabbt. Och till och med att göra det individuellt.

Se en fysisk butik som gammelmedia. Man har massor av olika modeller till sitt förfogande: musik, dofter, färg på kartonger, ögonhöjdsplacering, extrapriser, sidoskepp i gångarna, korgar vid kassorna, etc. Och likt gammalmedia går det att styra användarna. Men formatet är ett och samma för alla. 

Online finns det ännu fler modeller att laborera med: söktrender, profiler, filter, individuell prissättning, så kallad nudging etc. etc.

Gör onlinebutikerna detta bra idag? Nej, inte särskilt. Men redan nästa år vid den här tiden tror jag att det kommer att se mycket annorlunda ut för den som jämför fysiska butiker med onlinebutiker före och efter jul. För även om marginalerna säkert är sämre på tomatsås än på rökt lax så ska ju en butik tillfredsställa sina kunders behov och önskningar. Som är så tydligt uttryckta online.

Johan Jörgensen

Fotnot: Googles statistik är lite svårtolkad, men utgår från söktermens förekomst relativt alla sökningar i landet och satt i ett index där landet med störst antal sökningar relativt sett får index 100. Så om Sverige får 9% av antalet sökningar på ”vegetarian recipe” mot Australiens 100% innebär det med andra ord att vi söker på termen ungefär en tiondel så ofta som australiensarna.  

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera