Hoppa till innehållet

Blogg: Just precis nu är din källkritik som allra viktigast

När till och med etablerade redaktioner skenar iväg för minsta rykte blir ditt ansvar som sociala medier-användare som allra störst. 404-bloggen skriver om en spänd informationssituation som hanteras bäst med kyla, sans och förstånd.

Foto: Facebook-loggan och "En svensk tiger"-loggan av Bertil Almqvist.

Detta är ett inlägg från 404-bloggen, där Jack Werner skriver om digitala medier, digital kommunikation och källkritik. Följ honom på digital.di.se/404-bloggen.


Har du någonsin hört talas om den tyska lokaltidningen Kreiszeitung? Om du inte råkat röra dig söder om Bremen på sistone är svaret troligen nej. Det är en dagstidning som utkommer sex dagar i veckan med en samlad upplaga på 66 000 exemplar, ungefär i samma storlek som Trollhättans TTELA. 

Du har emellertid, oavsett om du vet om det eller ej, helt nyligen läst en nyhet från Kreiszeitung. En nyhet som visade sig vara felaktig.

Vid åttatiden på tisdagskvällen publicerades nämligen på den lilla tyska lokaltidningssajten en uppgift om att en ambulans fylld av sprängämnen hittats vid fotbollsstadion i Hannover. Ganska exakt 40 minuter senare var denna nyhet, som Bakjour förtjänstfullt visar, i princip den enda nyhetshändelsen som kunde konkurrera med den då pågående fotbollsmatchen mellan Danmark och Sverige. På bara minuter blev nyheten enorm, tack vare nätet och dess möjligheter till oerhörd spridning vem du än är, och med sig bar den allt vad det innebär av livesändningar och FLASH-tweets.

Två timmar efter Kreiszeitungs första publicering uppdaterade de sin artikel med en dementi: inga sprängämnen hade hittats i någon ambulans och polisen hade inte arresterat någon. Nyheten var en liten anka som av nervositet och dallrande nyhetsnerver blåsts upp till ett jätterykte.

Och den var ett avslöjande tecken på precis hur upptrissade alla journalister är.

För just nu är läget sådant. För oss som har nyhetsappar på våra telefoner går sällan en halvtimme utan att den skrämt vibrerar i våra fickor. Känslan är av ett krisläge, och det lär inte bli lugnare av Säpos nya bedömning av hotbilden mot landet. Jag vet knappast nog om terrorism och världslägen för att kunna uttala mig om huruvida det är välgrundat, men ovedersägligt är att något mycket nervöst ligger i luften.

Om journalisterna är upptrissade, föreställ er då hur det känns för folk som inte till daglig dags sitter med nyhetsflödet som arbetsplats. Det syns i våra rykten att förskrämdheten är nationell, folklig. Plötsligt blossar vandringssägner från 9/11 upp igen, med avdammade berättelser om terrorister som varnar för nära förestående attacker. Nyss varnade David Emery, redaktör för About.com:s vandringssägensspalter, för ett annat rykte från 2000-talets början. Det handlar om att terrorister skulle ha köpt upp en mängd UPS-uniformer på Ebay, och det har visst också har börjat cirkulera igen.

Våra berättelser avslöjar rädslan vi bär.

Just nu, just i detta läge, när förskrämda vandringssägner cirkulerar och nyhetsredaktioner släpper allt för några obekräftade uppgifter från lokaltidningar de aldrig hört talas om förut, är möjligheten att sprida desinformation som allra störst. Och därmed följer omedelbart att ansvaret du bär som sociala medier-användare dramatiskt understryks. Just nu kan du vara antingen droppen som får bägaren att rinna över, eller förebilden som människor vänder sig till för trovärdig och trygg information. Det är du och dina publiceringar som avgör.

Nu krävs folkpublicistik. En enkel lista med saker att tänka på inför sensationella och/eller obekräftade uppgifter på sociala medier följer:

  • Vem är källan till informationen?
    Hur säger sig källan ha fått tillgång till informationen? Finns det en risk att källan kan ha missförstått, vinklat eller förfalskat informationen? Om så är fallet, hitta en andra oberoende källa som bekräftar informationen. Om du inte hittar någon sådan, utgå från att det är felaktigt.
  • Finns det konkreta fakta att ta fasta på?
    Vem eller vad omnämns i informationen? Om det är en händelse som beskrivs, exakt var och när inträffade den? Godta inga svepande, generella beskrivningar, utan sök något konkret du kan använda för att kontrollera med andra oberoende källor. Om det saknas konkreta fakta, utgå från att det är något skumt med informationen tills motsatsen bevisas. Tänk på att bevisbördan ligger hos den som kommer med ett påstående.
  • Andas, ta det lugnt, och tänk till en extra gång innan du delar vidare.
    Även om det kanske känns så måste du egentligen väldigt sällan vara först med nyheter och storys du hittat på sociala medier. Tvärtom kommer dina vänner snarare börja lite på dig om du ofta visar att du prioriteter att få det rätt, än att få det snabbt. Och inför varje story på sociala medier, fråga dig om det verkar för bra för att vara sant. Om svaret är ja finns det alltid skäl att dubbelkolla den.

Du har möjligheten att förhindra att rykten sprids och leder till hysteri, bara genom vad du väljer att dela vidare. Tänk på det i dessa källkritiska tider.


Detta är ett inlägg från 404-bloggen, där Jack Werner skriver om digitala medier, digital kommunikation och källkritik. Följ honom på digital.di.se/404-bloggen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera