Hoppa till innehållet

Blogg: Kan big data rädda bokbranschen?

Startupbolaget Intellogo visar vägen framåt för förläggare och författare med bestsellerambitioner. Det skriver Di Digitals bloggare Olle Lidbom. 

Olle Lidbom bloggar om digitalisering och kultur på Di Digital.
Olle Lidbom bloggar om digitalisering och kultur på Di Digital.

Detta är ett blogginlägg av Olle Lidbom. Följ honom på digital.di.se/blogg/ollelidbom


Bokbranschen har som många andra kulturformer blivit en ekonomi med lång svans och allt mindre huvud. Antalet bestsellers blir allt färre, men de som når upp till fenomennivå säljer allt mer. Kvar blir den långa svansen som riskerar bli både lång och tunn.

Därför blir det allt viktigare med bestsellers och många bokförlag i världen är besatt av att hitta nästa storsäljare. En startup som sett möjligheten är kanadensiska Intellogo.

De har utvecklat en produkt som ägnar sig åt maskininlärning av text. Intellogos gränssnitt matas med texter och ju mer text desto mer lär sig Intellogo om innehåll, tematik, genre, tonalitet, tempo och känslor. Genom att bearbeta enorma mängder av data kan Intellogo hitta likheter mellan olika texter och - åtminstone rent teoretiskt - vaska fram nästa storsäljare.

Intellogo kan undersöka hur "bra" ett manus är och kan göra förlagen mer datadrivna.

Intellogos teknik har flera användningsområden, som den uppenbara att skapa boktips av typen “gillar du X gillar du kanske Y”. Därmed kan tekniken användas av internetbaserade boklådor.

Men mest kittlande blir det förstås om tekniken används för att utveckla ny litterär utgivning.

En målgrupp är den växande gruppen självpublicerade författare som kan köra sina manus i Intellogos maskin och få tips om hur de kan förbättra sin dramaturgi, vilka nyckelord som saknas eller om de ska skruva på tempot. Genom att jämföra sig med sina bästsäljarförebilder, oavsett om det är romantikstjärnan Jojo Moyes eller hårdkokta Michael Connely, kan algoritmen agera textredaktör.

Ytterligare en målgrupp för Intellogo - som har som vision att bli “ett Netflix för förläggare och big data” - är bokförlag. Genom att testa inkommande manus eller e-böcker av självpublicerade författare (det sistnämnda är en växande genre författare, exempelvis EL “50 nyanser” James) på Intellogos algoritm kan läshastigheten öka och beslutsunderlagen bli mer datadrivna hos bokförlagen. Den som är på jakt efter en nästan lika bra bok som originalet, till exempel.

Det är också Intellogos svaghet. Den kan med maskinlärd exakthet vaska fram en perfekt kopia av något existerande, men inte skapa eller hitta det oväntade.

De bästsäljande fenomentitlarna är skapade av författare som har sett något ingen annan sett eller kunna formulera.

För trots att bokbranschens långa svans är fylld med efterföljare och härmapor, har de där fenomentitlarna en sak gemensamt: de överraskar alltid. De slår ur underläge, är uträknade och osannolika. De bästsäljande fenomentitlarna är skapade av författare som har sett något ingen annan sett eller kunna formulera.

Den maskinen har inte Intellogo byggt, en sådan hitmaskin måste utgå från annan data än litteratur och den startup som lyckas bli först med en sådan maskininlärning har nog inte bara knäckt litteraturens stora gåta - utan även mänsklighetens.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera