Detta är ett blogginlägg av Olle Lidbom. Följ honom på digital.di.se/blogg/ollelidbom
En av internets mest udda fenomen är konstnären (eller illustratören) Jim. Han driver sedan flera år en mycket framgångsrik Facebook-sida med över en halv miljon följare: Jim'll Paint It. Där kan vem som helst be om vilket motiv som helst (t ex “Neo från Matrix har beslutsångest över ett paket ibruprofen eller ett paket alvedon”) och Jim skapar små verk av dessa. Verken säljer han efter publicering som t-shirts och tryck.
Varje enskilt verk är inte direkt vackert och saknar traditionell konstnärlig höjd. Jim utför alla sina verk i Microsoft Paint, vilket får dem att se omoderna och lågupplösta ut.
Men Jims hela konstnärskap bygger på att han interagerar med, eller snarare reagerar på, sina betraktare och köpare via sociala medier. Hans sätt att arbeta blir också en slags kommentar till eller utlöpare av den “on demand”-ekonomi, eller “access-ekonomi” som den numera kallas. Många hajpade nya företag som Uber och Airbnb befinner sig i denna on demand-ekonomi där kunden detaljstyr efterfrågan och utbudet skräddarsys därefter. Jims konstnärsskap fungerar på samma sätt.
En framtidsvision där minioner tagit över världen. Skapad på beställning.
Eftersom Jim arbetar så nära sina kunder och fans speglar de fansens kultur, världsbild och omvärld. Medan andra konstnärer arbetar som teoretiker och uttolkare och filtrerar sina egna reflektioner och värld genom sig själva, blir Jim snarare en direkt uttolkare som filtrerar konstanvändarens värld. Hans pixlar (han har ju ingen traditionell palett eller penna!) skapar en visuell värld där han som konstnär är ovanligt frånvarande.
Effekten när man lägger dessa hundratals verk bredvid varandra, som på hans Tumblr, är också att de har starkt släktskap med meme, den sortens bilder som sprids som virus på forum och i sociala medier. De är provokativa, omedelbara eller tankeväckande och det tekniska utförandet är underordnat uttrycket. Om estetiken andas “gör det själv” stärker det autenciteten.
Och - vilket Jim bevisat - bäst av allt funkar sånt som känns som en tafflig skiss till ett South Park-avsnitt.