Hoppa till innehållet

Blogg: Konst på beställning

Bolag som Uber och Airbnb driver på on demand-ekonomin. Även i konstvärlden håller konceptet på att få fäste, skriver Di Digitals bloggare Olle Lidbom. 

Ett av Jims konstverk: Donald Trump vid Mount Rushmore.
Ett av Jims konstverk: Donald Trump vid Mount Rushmore.

Detta är ett blogginlägg av Olle Lidbom. Följ honom på digital.di.se/blogg/ollelidbom


En av internets mest udda fenomen är konstnären (eller illustratören) Jim. Han driver sedan flera år en mycket framgångsrik Facebook-sida med över en halv miljon följare: Jim'll Paint It. Där kan vem som helst be om vilket motiv som helst (t ex “Neo från Matrix har beslutsångest över ett paket ibruprofen eller ett paket alvedon”) och Jim skapar små verk av dessa. Verken säljer han efter publicering som t-shirts och tryck.

Varje enskilt verk är inte direkt vackert och saknar traditionell konstnärlig höjd. Jim utför alla sina verk i Microsoft Paint, vilket får dem att se omoderna och lågupplösta ut.

Men Jims hela konstnärskap bygger på att han interagerar med, eller snarare reagerar på, sina betraktare och köpare via sociala medier. Hans sätt att arbeta blir också en slags kommentar till eller utlöpare av den “on demand”-ekonomi, eller “access-ekonomi” som den numera kallas. Många hajpade nya företag som Uber och Airbnb befinner sig i denna on demand-ekonomi där kunden detaljstyr efterfrågan och utbudet skräddarsys därefter. Jims konstnärsskap fungerar på samma sätt.

En framtidsvision där minioner tagit över världen. Skapad på beställning.

Eftersom Jim arbetar så nära sina kunder och fans speglar de fansens kultur, världsbild och omvärld. Medan andra konstnärer arbetar som teoretiker och uttolkare och filtrerar sina egna reflektioner och värld genom sig själva, blir Jim snarare en direkt uttolkare som filtrerar konstanvändarens värld. Hans pixlar (han har ju ingen traditionell palett eller penna!) skapar en visuell värld där han som konstnär är ovanligt frånvarande.

Effekten när man lägger dessa hundratals verk bredvid varandra, som på hans Tumblr, är också att de har starkt släktskap med meme, den sortens bilder som sprids som virus på forum och i sociala medier. De är provokativa, omedelbara eller tankeväckande och det tekniska utförandet är underordnat uttrycket. Om estetiken andas “gör det själv” stärker det autenciteten.

Och - vilket Jim bevisat - bäst av allt funkar sånt som känns som en tafflig skiss till ett South Park-avsnitt.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera