Hoppa till innehållet

Blogg: Matsystemet rasar! Kan tekniken rädda det?

Varför har vi inte haft ett food-tech ekosystem tidigare? Plötsligt händer det, som man brukar säga, skriver Johan Jörgensen. 

Dagens höjdpunkt – menyn presenteras!
Dagens höjdpunkt – menyn presenteras!

I tisdags samlade vi det svenska ekosystemet kring foodtech på SUP46 för första gången (arrangerat av undertecknat tillsammans med riskkapitalbolaget D-Ax och Axfoundation). Drygt 200 personer lade en hel eftermiddag mitt på bästa sändningstid under den mest stressiga delen av året på att diskutera mat och teknik. Fantastiskt!

Kort sammanfattning:

Sverige och hållbarhet verkar gå extremt väl ihop. Det 20-tal som presenterade olika lösningar var alla mer eller mindre inne på att lösningarna på problemen med dagens matsystem någonstans tar utgångspunkt i hållbarhet. Hållbarhet är en hygienfaktor, men också en affärsmöjlighet där Sverige ligger långt framme. 

David Jackson från engelska Winnow Solutions pekade på de ännu oorganiserade möjligheterna i den globala marknad på 1 biljon dollar (årligen) som handlar om släng av mat.

Regeringens start-up ansvariga, Marie Wall, berättade om den kommande livsmedelsstrategin och bad om input. Hållbarhet, Marie! 

En intressant fråga som diskuterades var vem som äger kunden i framtiden. Idag tror vi att det är butiken, men den som organiserar erbjudanden, hanterar preferenser, eller känner till folks blodvärden kommer antagligen att vända upp och ner på butikernas makt i framtiden. I vart fall om man får tro bolag som Ipiit, Werlabs och Phoodster. 

Simon Schmincke, från riskkapitalbolaget Creandum, pekade på deras stora intresse för bolag som omorganiserar värdekedjorna i matsektorn. Gustaf Brandberg från Gullspång Invest pekade på att Mat.se (där de är investerade) mycket väl kan tänka sig att ta med andras paket när de ändå levererar mat hem till folk.

Att matbolaget tar med sig posten, istället för att Posten tar med sig maten, om ni förstår. 

Last mile - dvs den sista sträckan hem till folk är ett problem som för övrigt många arbetar med. Låsbolaget Glue har ju inlett ett samarbete med ICA där matdistributören kan komma in i bostaden och ställa in varorna i kylen/frysen, vilket är önskvärt för att det ska hålla.

Simon Schmincke från Creandum – som tidigare varit USA-chef på matkasseföretaget Hello Fresh – berättade i livliga ordalag om vad som kan hända med en låda mat som lämnats utomhus i Texas lite för länge...

Christopher Slim från iFoodbag visade sedan upp deras nya papperspåse som kan hålla kyla upp till 24 timmar. Till en kostnad av några kronor. De annonserade nyligen att de fått en beställning på Kenya på flera miljoner. Dollar.  

Det går bra för svenska startups inom food tech... 

Kvällen avslutades med att vi åt mat gjord på kasserade produkter från Hemköp City, tillagade av Sopköket (notera namnet) på kognitiva recept från IBMs superdator Chef Watson.

Man matar alltså in de ingredienser som finns tillgängliga och sedan tar datorn fram recepten. Det blir helt galet, men fantastiska smakupplevelser. Aldrig förr har kasserad mat smakat så gott. Zucchinikakan var magisk!

Tror bestämt att det var första gången i världshistorien någon gjorde en festmåltid baserad på sopor och en (ganska kraftfull) dator. Men knappast sista.

Sedan häromdagen finns det även en meetupgrupp för dem som vill engagera sig vidare: http://www.meetup.com/SthlmFoodTech/ 

Yours Truly äter sig igenom framtiden efter ett lyckat foodtech-event.

Johan Jörgensen

@johanjorgensen


Det här är ett inlägg från bloggen Internet of food. Följ den här!

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera