Annons
Känns de små drönarbilarna igen från estniska Starship Technologies

Blogg: Ny Mercedes kirrar biffen med hjälp av Estland

Teamet bakom Youple: Ville Svärd, Peter Strömberg, Diviesh Vithlani, Martin Hjers och Linus Ericsson.

Ny tjänst ska få släkten att finansiera ungas bostadsköp

Kriminologen Leif GW Persson och Per-Olof Johannesson, vd för Terranet.

Leif GW Persson investerar i Terranet inför noteringen

Elbilen Tesla Model 3.

Bloomberg: Elbilar snart billigare än bensinbilar

Niklas Österberg, vd Delivery Hero.

Delivery Hero köper konkurrent

Missa inget! Sveriges bästa tech-och startupnyheter direkt i mejlen:

Blogg: Ny Mercedes kirrar biffen med hjälp av Estland

Känns de små drönarbilarna igen från estniska Starship Technologies
Känns de små drönarbilarna igen från estniska Starship Technologies Foto: Press
Framtidens transportbilar är självlastande och självlossande, förutom att vara självkörande. I vart fall om man får tro Mercedes nya vision. Vi får i alla fall äta själva, skriver Johan Jörgensen på Internet of Food.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När den tyska vita sparrisen spirar i vårgrönskan så ska den enligt tradition flygas med Lufthansa till Arlanda, för att där plockas upp och transporteras i Mercedes till stadens finkrogar. Eller – i en snar framtid – med en självkörande Mercedes transportbil huvuddelen av sträckan och med drönare den sista.

I alla fall om man får tro det nya konceptet Advance som Mercedes-Benz lanserade häromdagen. Där fokuserar divisionen för lättare leveransbilar hos den tyska biljätten på innovation inom områden som Internet of Things och konnektivitet.

Nya passagerartransporter i all ära, men det riktigt roliga är varorna som ska köras i bilarna och att bilarna ska både kunna lassas och lossas utan mänsklig inblandning. Så till självkörande – och självtankande, får man förmoda – ska vi nu också lägga självlastande och självlossande.

Detta kommer givetvis att snabba upp både lossning och lastning. Tanken är att varje transportbil ska innehålla åtta små robotar som levererar den sista biten, upp till 2–3 kilometer. Därmed ska man kunna gå från 180 paket per niotimmarsskift till 400.

Men det är inte Mercedes som ligger bakom de små transportdrönarna som kan ses på bilderna ovan. Det gör Starship Technologies, som är Skype-med-grundaren Janus Friis nya Estland-baserade venture.

Det blir förhoppningsvis fler krönikor att skriva eftersom det riktigt roliga är att Mercedes säger att de ska lägga ca fem miljarder kronor under fem år på projektet med nya transportbilar. Och att de ska inkludera entreprenörer utanför firmans väggar i utvecklingsarbetet. Så det finns nog utrymme för fler än Starship.

Inom matsektorn innebär detta att ICA kanske i framtiden är en flotta lastbilar som kör omkring på våra vägar och när de är i närheten så släpper de av en drönare som har lastat upp sig själv med det som du beställt och som sedan levererar hela vägen fram till dörren. Och då blir givetvis följdfrågan hur stor lastbil Mercedes måste bygga för att kunna rymma en ICA Maxi?

Det innebär dock att vi kanske snart har en lösning på banan som kan hantera snabba leveranser. Exempelvis när man sitter där på lördagskvällen efter ett par groggar och längtar efter lite nyskördad sparris.

Johan Jörgensen


Det här är ett inlägg från bloggen Internet of Food. Följ den här!

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post