Hoppa till innehållet

Blogg: Ny Mercedes kirrar biffen med hjälp av Estland

Framtidens transportbilar är självlastande och självlossande, förutom att vara självkörande. I vart fall om man får tro Mercedes nya vision. Vi får i alla fall äta själva, skriver Johan Jörgensen på Internet of Food.

Känns de små drönarbilarna igen från estniska Starship Technologies
Känns de små drönarbilarna igen från estniska Starship TechnologiesFoto: Press

När den tyska vita sparrisen spirar i vårgrönskan så ska den enligt tradition flygas med Lufthansa till Arlanda, för att där plockas upp och transporteras i Mercedes till stadens finkrogar. Eller – i en snar framtid – med en självkörande Mercedes transportbil huvuddelen av sträckan och med drönare den sista.

I alla fall om man får tro det nya konceptet Advance som Mercedes-Benz lanserade häromdagen. Där fokuserar divisionen för lättare leveransbilar hos den tyska biljätten på innovation inom områden som Internet of Things och konnektivitet.

Nya passagerartransporter i all ära, men det riktigt roliga är varorna som ska köras i bilarna och att bilarna ska både kunna lassas och lossas utan mänsklig inblandning. Så till självkörande – och självtankande, får man förmoda – ska vi nu också lägga självlastande och självlossande.

Detta kommer givetvis att snabba upp både lossning och lastning. Tanken är att varje transportbil ska innehålla åtta små robotar som levererar den sista biten, upp till 2–3 kilometer. Därmed ska man kunna gå från 180 paket per niotimmarsskift till 400.

Men det är inte Mercedes som ligger bakom de små transportdrönarna som kan ses på bilderna ovan. Det gör Starship Technologies, som är Skype-med-grundaren Janus Friis nya Estland-baserade venture.

Det blir förhoppningsvis fler krönikor att skriva eftersom det riktigt roliga är att Mercedes säger att de ska lägga ca fem miljarder kronor under fem år på projektet med nya transportbilar. Och att de ska inkludera entreprenörer utanför firmans väggar i utvecklingsarbetet. Så det finns nog utrymme för fler än Starship.

Inom matsektorn innebär detta att ICA kanske i framtiden är en flotta lastbilar som kör omkring på våra vägar och när de är i närheten så släpper de av en drönare som har lastat upp sig själv med det som du beställt och som sedan levererar hela vägen fram till dörren. Och då blir givetvis följdfrågan hur stor lastbil Mercedes måste bygga för att kunna rymma en ICA Maxi?

Det innebär dock att vi kanske snart har en lösning på banan som kan hantera snabba leveranser. Exempelvis när man sitter där på lördagskvällen efter ett par groggar och längtar efter lite nyskördad sparris.

Johan Jörgensen


Det här är ett inlägg från bloggen Internet of Food. Följ den här!

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera