Hoppa till innehållet

Blogg: Schibsteds utmaningar är större än att ersätta Jan Helin

Under hans åtta år som chefredaktör har både medielandskapet, Schibsted, Aftonbladet och Jan Helins roll förändrats, skriver Fredrik Wass.

Jan Helin år 2008, då han tillträdde som chefredaktör på Aftonbladet.
Jan Helin år 2008, då han tillträdde som chefredaktör på Aftonbladet.Foto: Claes-Göran Flinck

Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick


Igår meddelade Aftonbladets chefredaktör sedan åtta digitalt omvälvande år att han lämnar sitt jobb för att arbeta för public service. Jan Helin blir programdirektör på SVT och lämnar ett av Sveriges, och världens, bäst rustade kommersiella mediehus för en tillvaro i en licensfinansierad verklighet.

Under de åtta åren som chefredaktör har både medielandskapets, ägaren Schibsted, Aftonbladets och Jan Helins roll förändrats. För att inte tala om allt som hänt under de 22 år som gått sedan Helin anställdes som ung reporter på tidningen.

SVT får en chef som stått vid frontlinjen under av de största strukturomvandlingarna i modern tid, för medierna, företagen, myndigheterna och samhället som helhet. Aftonbladet har sedan nätets begynnelse alltid omfamnat dess möjligheter men samtidigt inte glömt bort sin egen själ som snabbfotad nyhetsbevakare, hela tiden med ett öra mot marken och en tumme i ögat på makthavarna. Det är en kombination som tillsammans med allt snabbare kommunikationsmöjligheter blivit en framgångsfaktor. Att våga satsa innan man vet säkert tycks ha varit ett ledord.

Jan Helins arv är en nybantad och effektiviserad medieorganisation som länge fungerat som arena för innovationer och som pekat ut trender och vågat satsa tidigt.

Schibsted som mediebolag rymmer förstås mycket mer än bara Aftonbladet. Det handlar om flera tunga tidningstitlar i framförallt Norden, annonssajter med global närvaro, inkubatorer och riskkapitalbolag samt annons- och publiceringssystem tillgängliga för både de egna bolagen och som fristående produkter. Merparten av de 6800 anställda i de 30 länder som Schibsted finns representerat i vet antagligen inte vem Jan Helin är.

Läs även: Nu är Blocket-kopiorna större än papperstidningarna hos Schibsted

Gör det att hans betydelse för Schibsted är obetydlig? Naturligtvis inte. Jan Helins arv är en nybantad och effektiviserad medieorganisation som länge fungerat som arena för innovationer och som pekat ut trender och vågat satsa tidigt. En arena med en publik på tre miljoner per dag, vilket gjort det lätt att trycktesta nya lösningar och snabbt se om något flyger eller dyker. Aftonbladet är ett flaggskepp för Schibsted, inte bara i Sverige. Ett exempel är den omfattande satsningen på Aftonbladets tv-sändningar. Tidningen har i flera omgångar jobbat med webb-tv genom åren, ofta innan tiden varit mogen, och med kunskaper och erfarenheter guld värda när publiken till slut växlar över till andra plattformar eller kanaler. Det gäller även den mobila utvecklingen där Aftonbladet också var tidigt ute.

Ett större problem är att hitta unga förmågor med digital spets som kan tänka sig ett jobb på kvällstidning, snarare än på en startup eller i en digital roll på ett företag.

Men Aftonbladet och Schibsted klarar sig förstås utan Jan Helin, och det finns dessutom många som fostrats i samma anda, redo att ta över. Ett större problem för koncernen är att hitta unga förmågor med digital spets som kan tänka sig ett jobb på kvällstidning, snarare än på en startup eller i en digital roll på ett företag. För journalisthögskolorna har helt klart problem med att rusta sina studenter att möta en digital verklighet som inte bara innehåller Janne Josefsson-gräv och "finjournalistik".

För Schibsted handlar framtiden främst om att lyckas med de egna satsningarna på plattformar och annonslösningar i konkurrens med globala it-jättar, snarare än om att kämpa mot lokala konkurrenter på tidningsmarknaden. Det är sådana strider som kommer att avgöra mediebranschens framtid, inte en ensam chefredaktör, hur briljant han än har varit och ännu är.


Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera