Hoppa till innehållet

Blogg: Så beskriver den ryska propagandan Sverige

I Stockholm öppnades nyligen världens första akutmottagning för våldtagna - oavsett kön. Stort, helt klart. Men det dröjde inte länge innan nyheten blev en delmängd i propagandaspelet mot Sverige. 

Foto: Ged Caroll (CC-BY)

Detta är ett inlägg från bloggen Internet med Marcin, där Marcin de Kaminski skriver om nätpolitik och nätfrihetsfrågor. Följ honom på digital.di.se/marcin.


Akutmottagningen som öppnats i Stockholm är unik. Oavsett kön ska personer som utsatts för våldtäkt nu kunna få hjälp. Tidigare har det funnits mottagningar för kvinnor, medan män och transpersoner tvingats gå via den vanliga akutmottagningen.

– En vanlig fördom är att en man inte kan bli våldtagen, men vi räknar med att ta emot 20-25 våldtagna pojkar, män eller transpersoner per år, utöver de cirka 600 våldtagna kvinnor som vi redan idag tar emot per år, säger Lotti Helström, överläkare på Akutmottagningen för våldtagna, i ett publicerat pressmeddelande från Södersjukhuset. Förra året hade 7 procent av alla polisanmälda våldtäkter en man som målsägare, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet.

I sig en väldigt positiv nyhet, förstås. Men andra kommentatorer vilade inte på hanen, utan såg sin chans. Inte minst från rysk mediehorisont. Förra året fick Sverige sig en dänga i rysk TV (bland annat med hänvisning till barnprogrammet "Biss och Kajs"):

"Efter att ha förklarat att Carl Bildt är en gammal CIA-agent övergick Kiseljov till en lång utläggning om det svenska moraliska förfallet. Den vanliga åldern för sexdebut är enligt honom nio år, det är vanligt att småflickor måste göra abort och att pojkar i 12-årsåldern redan lider av impotens."

Med den drapan i färskt minne satte jag nästan i halsen när jag noterade det här kontaktsökandet mot en lokal Stockholmspolitiker, helt öppet på Twitter:

Frågan förblev obesvarad, men en artikel blev det i varje fall. Rätt neutral, måste jag säga - men eftersom jag samtidigt noterade att nazistiska Nordfront och högerextrema Fria Tider skrivit om mottagningen under sommaren blev jag inte särskilt förvånad när det här någon dag efter publiceringen i MK dök upp i flödet:

Nyhet om mottagning för våldtagna oavsett kön parallellt med migrationskritik

Nu plötsligt noteras i slutklämmen att Sverige rapporterar flest våldtäkter i Europa. Som artikel-tagg har man valt "säkerhet", som i övriga säkerhetstaggade artiklar betyder något helt annat.

Och därtill placeras nyheten om våldtäktsmottagningen parallellt med fördomsfullt migrationskritiska nyhetsblänkare som hårdkodats in som 'relaterade nyheter'. "Ibland har brott nationalitet" och att Finland "inte vill bli som Sverige" och därmed sexualupplyser nyanlända är en inte särskilt diskret vink. Istället är det en vidareutveckling av narrativet (narrativen) som Sverige som dels lösaktigt och omoraliskt och dels tyngt till ohanterlighet av invandring och flyktingmottagande.

Inte särskilt överraskande, det är en vinkel man valt tidigare. Sputnik tillhör den mediefalang som, ihop med de svenska hatsajterna, ofta spär på hets mot såväl invandrare och migrationspolitik i allmänhet. Som när man gjorde nyheter av rasistiska kommentarer efter senaste Eurovision. Eller när man häcklade ensamkommande flyktingbarn. Och, så, vidare...

Medievardagen är inte alltid särskilt fin och trevlig. Snarare tvärtom. Just därför är det viktigt att inte vingla för mycket på omdömet. När min lilla hem-ort skakades av ett dubbelmord för några år sedan gjorde jag en pedagogisk guide till varför hatsajterna inte var OK att använda som källa. Allt oftare behöver man hålla sådant i minnet.


Detta är ett inlägg från bloggen Internet med Marcin, där Marcin de Kaminski skriver om nätpolitik och nätfrihetsfrågor. Följ honom på digital.di.se/marcin.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera