Hoppa till innehållet

Blogg: Så ska robotar förändra handeln

Brittiska Ocado, som är en av de stora spelarna i onlinehandeln med mat och en av de i särklass mest automatiserade, har nu tagit ytterligare ett steg mot att effektivisera sina super-lager. Nämligen genom ett lyckat projekt där en robot kan plocka äpplen.

Johan Jörgensen bloggar om matrevolutionen på Di Digital. Foto: Ocado,
Johan Jörgensen bloggar om matrevolutionen på Di Digital. Foto: Ocado,

Att någon annan ska plocka frukt och grönt åt dig har länge varit en klassisk tröskel i onlinehandeln för mat. Kan man verkligen lita på de där som plockar? Tänk om de inte är duktiga? Hur ska de kunna veta hur mogen du vill ha din banan?

Nåväl, snart slipper vi det problemet. 

Tillsammans med ett antal europeiska forskningscenter har Ocado tagit fram en robotarm som kan plocka äpplen och därmed förmodligen en hel del annat också.

Effektiviseringen handlar om att försöka ersätta människor i de där situationerna där de fortfarande behövs, exempelvis lösplock av frukt och grönt. 

Läs mer: Nio robotar som vill in i ditt hem

Utvecklingen är givetvis både helt naturlig och fullkomligt oundviklig. Med hjälp av allehanda scanners och kameror går det att se om frukten är bra eller skadad. Och om en robotarm kan lägga tomaten i den organiskt bruna papperspåsen så är effektiviseringen total. 

Foto:  

Robothanden är designad för att kunna hantera ömtåliga frukter och grönsaker. Foto: Ocado

Projektet har bedrivits inom ramen för det så kallade SOMA-projektet. Soma står för ”soft manipulation”. 

Det är inte utan att man tror sig ha tagit den hallucinogena drogen ”soma” från Aldous Huxleys framtidsroman ”Du sköna nya värld”. Men för den som tänkt ägna sin framtid åt att plocka frukt på ett lager riskerar baksmällan att bli svår.

En fin video kan beskådas här.

Johan Jörgensen

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera