Hoppa till innehållet

Blogg: Schibsteds utmaningar är större än att ersätta Jan Helin

Under hans åtta år som chefredaktör har både medielandskapet, Schibsted, Aftonbladet och Jan Helins roll förändrats, skriver Fredrik Wass.

Jan Helin år 2008, då han tillträdde som chefredaktör på Aftonbladet.
Jan Helin år 2008, då han tillträdde som chefredaktör på Aftonbladet.Foto: Claes-Göran Flinck

Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick


Igår meddelade Aftonbladets chefredaktör sedan åtta digitalt omvälvande år att han lämnar sitt jobb för att arbeta för public service. Jan Helin blir programdirektör på SVT och lämnar ett av Sveriges, och världens, bäst rustade kommersiella mediehus för en tillvaro i en licensfinansierad verklighet.

Under de åtta åren som chefredaktör har både medielandskapets, ägaren Schibsted, Aftonbladets och Jan Helins roll förändrats. För att inte tala om allt som hänt under de 22 år som gått sedan Helin anställdes som ung reporter på tidningen.

SVT får en chef som stått vid frontlinjen under av de största strukturomvandlingarna i modern tid, för medierna, företagen, myndigheterna och samhället som helhet. Aftonbladet har sedan nätets begynnelse alltid omfamnat dess möjligheter men samtidigt inte glömt bort sin egen själ som snabbfotad nyhetsbevakare, hela tiden med ett öra mot marken och en tumme i ögat på makthavarna. Det är en kombination som tillsammans med allt snabbare kommunikationsmöjligheter blivit en framgångsfaktor. Att våga satsa innan man vet säkert tycks ha varit ett ledord.

Jan Helins arv är en nybantad och effektiviserad medieorganisation som länge fungerat som arena för innovationer och som pekat ut trender och vågat satsa tidigt.

Schibsted som mediebolag rymmer förstås mycket mer än bara Aftonbladet. Det handlar om flera tunga tidningstitlar i framförallt Norden, annonssajter med global närvaro, inkubatorer och riskkapitalbolag samt annons- och publiceringssystem tillgängliga för både de egna bolagen och som fristående produkter. Merparten av de 6800 anställda i de 30 länder som Schibsted finns representerat i vet antagligen inte vem Jan Helin är.

Läs även: Nu är Blocket-kopiorna större än papperstidningarna hos Schibsted

Gör det att hans betydelse för Schibsted är obetydlig? Naturligtvis inte. Jan Helins arv är en nybantad och effektiviserad medieorganisation som länge fungerat som arena för innovationer och som pekat ut trender och vågat satsa tidigt. En arena med en publik på tre miljoner per dag, vilket gjort det lätt att trycktesta nya lösningar och snabbt se om något flyger eller dyker. Aftonbladet är ett flaggskepp för Schibsted, inte bara i Sverige. Ett exempel är den omfattande satsningen på Aftonbladets tv-sändningar. Tidningen har i flera omgångar jobbat med webb-tv genom åren, ofta innan tiden varit mogen, och med kunskaper och erfarenheter guld värda när publiken till slut växlar över till andra plattformar eller kanaler. Det gäller även den mobila utvecklingen där Aftonbladet också var tidigt ute.

Ett större problem är att hitta unga förmågor med digital spets som kan tänka sig ett jobb på kvällstidning, snarare än på en startup eller i en digital roll på ett företag.

Men Aftonbladet och Schibsted klarar sig förstås utan Jan Helin, och det finns dessutom många som fostrats i samma anda, redo att ta över. Ett större problem för koncernen är att hitta unga förmågor med digital spets som kan tänka sig ett jobb på kvällstidning, snarare än på en startup eller i en digital roll på ett företag. För journalisthögskolorna har helt klart problem med att rusta sina studenter att möta en digital verklighet som inte bara innehåller Janne Josefsson-gräv och "finjournalistik".

För Schibsted handlar framtiden främst om att lyckas med de egna satsningarna på plattformar och annonslösningar i konkurrens med globala it-jättar, snarare än om att kämpa mot lokala konkurrenter på tidningsmarknaden. Det är sådana strider som kommer att avgöra mediebranschens framtid, inte en ensam chefredaktör, hur briljant han än har varit och ännu är.


Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera