Hoppa till innehållet

Blogg: ”Skapa institutioner i framtidens tjänst”

Institutioner som banker och bibliotek måste hitta nya sammanhang i vårt digitala samhälle, skriver Di Digitals bloggare Sara Öhrvall.

Sara Öhrvall skriver för Di Digital om digitaliseringen av näringslivet i smått och stort.
Sara Öhrvall skriver för Di Digital om digitaliseringen av näringslivet i smått och stort.

När en svensk bank nyligen frågade unga kunder om deras bild av framtidens bank blev svaret något oväntat:

”Bank? Jag behöver inte någon bank. Jag behöver kunna betala räkningar, ha min lön någonstans och ta ett lån längre fram i livet – men någon bank behöver jag inte.”

Digitaliseringen slår sönder etablerade institutioner till en flora av enskilda tjänster.

Bankerna är i full färd med att utveckla nya digitala lösningar, men även samhällets övriga institutioner utmanas. Tjänster som levereras från universitet, bibliotek och sjukvård är mer intressanta än någonsin, men förpackningen, distributionsmetoden såväl som husen som de levereras från, kan komma att upplevas som otidsenliga.

Stängda miljöer med stor distans till användarna kommer att ifrågasattas av en medskapande och transparent kultur 

Konsekvenserna av digitaliseringen följer ett mönster. Institutioner med ett väl etablerat fokus i geografiskt definierade världen kommer att möta internationella utmanare, ofta nya aktörer i gränsöverskridande nätverk. Stängda miljöer med stor distans till användarna kommer att ifrågasattas av en medskapande och transparent kultur. Institutionernas traditionella kunskapsövertag kommer att utmanas av individer som med hjälp av oändlig tillgång till information noga utvärderar all expertis.

Allt fler konsumerar strömmade böcker i text eller ljudformat på olika plattformar. Biblioteken måste hitta en ny roll som inkluderar digital rådgivning – och att göra fler delaktiga i den digitala världen. Framtidens studenter kommer att plocka ihop sina favoritkurser i en salig blandning av artificiell intelligens vid Stanford och lingvistikkurser på distans vid Umeå Universitet. När nästan alla utbildningar kan hållas online, kan många fler antas till de mest populära universiteten.

Institutionens gamla logik, att erbjudandet ska vara exklusivt för några få utvalda, faller på sin egen orimlighet. Varför ska några konsumera en sämre utbildning när det finns plats för alla på den bästa?

Universiteten kommer att gå in i en starkare konkurrens på kursnivå, där även internationella aktörer är ett troligt alternativt för studenten. Patienter tar makten över sin egen hälsa och upplever sig ha mer information om sin egen behandling än sjukvården. När vårdens institutioner inte förmår att möta individerna på deras kunskapsnivå skapas i stället mängder av nya aktörer som inkluderar användarnas hälsodata och tillåter dem att göra egna analyser.

Institutioner är byggda för att stå stabila trots omvärldens turbulens. Forskarna Seeley Brown och Hagel skriver i artikeln “Institutional Innovation”, att kultur och infrastruktur bäddar in institutioner i dåtiden. Sociala och tekniska innovationer kan då bli katalysatorer för att omförhandla kontraktet med olika intressenter. I det korta perspektivet handlar det om utveckla konkurrenskraftiga digitala tjänster som når användarna i deras befintliga miljöer, såsom utbildning på Spotify, strömmade böcker i förlagens ljudtjänster, vårdrådgivning i chattmeddelanden och banktjänster på andras e-handelsplattformar.

I det långa perspektivet kommer de enskilda digitala produkterna att bli alltmer lika och då krävs det mer. Institutioner måste omdefiniera sin roll och sätta de enskilda produkterna och tjänsterna i ett nytt sammanhang med datadrivna tjänster, kontinuerligt lärande och pedagogiska verktyg för användaren att se helheten och dess konsekvenser.

Likt musikindustrin utvecklade sprakande uppträdanden och turnéer för att möta publiken och förbli relevant, behöver framtidens institutioner skapa liveshower och definiera var i den digitala världen de vill uppträda.

Sara Öhrvall är digital strateg och styrelseledamot i bland annat Bonnier News, Bisnode och Investor. För Di Digital skriver hon om digitaliseringen av näringslivet i smått och stort.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera