Hoppa till innehållet

Blogg: Skulle du investera i en startupmormor?

Går det att vara en 52-årig trebarnspappa och säga upp sig för att satsa på sin första startup? Kan en 72-årig kvinna ge sig ut på sin första investeringsrunda efter ett helt liv som anställd?

Foto: Francesco (CC BY 2.0)

Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick 


Vad tänker du på när du tänker på svenska startups och dess grundare? Även om jag skulle vilja tänka annorlunda, så tornar bilden av ett gäng ganska unga människor upp sig. Oftast är de män och i åldern 20-30 år (givetvis med flera lysande undantag, men nu pratar vi strukturer). För mig symboliserar de innovation, kreativitet och ett driv som verkar omöjligt att dämpa. Bra egenskaper för att starta företag med andra ord.

Och både verkligheten och fiktionen har lärt oss att tech-världen består av unga män med drömmar om att vara en ny Steve Jobs, Mark Zuckerberg, Daniel Ek, Niklas Zennström eller varför inte en Notch. Alla vita män och alla relativt unga när de fick sitt första genombrott i startupvärlden.

Går det att vara en 52-årig trebarnspappa och säga upp sig för att satsa på sin första startup? Kan en 72-årig kvinna ge sig ut på sin första investeringsrunda efter ett liv som anställd Självklart, säger entreprenören och investeraren Gary Vaynerchuck.

I ett klipp han skapat med målet att få så stor spridning som möjligt uppmanar han fler än de unga männen att våga satsa på entreprenörskapet. Han pekar på att många äldre inte uppmuntrats att utforska sina entreprenöriella egenskaper under sin uppväxt eller under sin karriär.

Entreprenörskap är inte att ta tid från din familj, det är att ta tid från allting annat.

"Vi har fostrats i en kultur som inte främjat entreprenörskap. Det känns som en "young man sport", men det är det inte! [...] Entreprenörskap är inte att ta tid från din familj, det är att ta tid från allting annat." säger Gary i klippet.

Det finns många entreprenörer som startade sina första bolag i 40-, 50- eller 60-årsåldern och många har dessutom mer tid när barnen lämnat hemmet än när de var yngre.

stD9RycSXiU

"Istället för att titta på House of cards eller gå på matcher, så har du tiden 19.00 till 02.00 till ditt förfogande varje kväll. Du kommer ångra dig om du inte försöker. Och det är det värsta."

Även om klippet som Gary Vaynerchuk klippt ihop känns lite som nåt slags mindfulness-peppande brandtal i för entreprenörskapets fördelar där allt är möjligt och alla är en uppsägning från att starta nästa E-bay, så finns det helt klart delar att bli inspirerad av.

Det är ingen tvekan om att startupvärlden gynnas av ett bredare perspektiv på hur en entreprenör ser ut och ska vara. Varje dag går vi miste om fantastiska tjänster och produkter som inte utvecklas eftersom både de som borde skapa dem och de som borde investera i dem är fast i gamla tankemönster om vad som är värt att satsa på och vilka marknader som är redo.


Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera