Hoppa till innehållet

Blogg: Ta dig ut ur din mediebubbla

"Vi kommer att behöva hjälp av morgondagens medieaktörer att exponera fler perspektiv och sticka hål på åsiktsbubblorna", skriver Sara Öhrvall.

Svenskarna är nu uppe i en timmes daglig konsumtion av sociala medier. Det är i dag själva utgångspunkten för nästintill all mediekonsumtion. I USA är Facebook nu störst på politiska nyheter för unga. I Sverige uppger ungefär hälften att de konsumerar sina nyheter via sociala medier.

Genom att följa vänner, experter och nyhetsförmedlare skapar individer egna personaliserade nyhetskällor på sociala plattformar. De positiva konsekvenserna av det nya medielandskapet är många. Fler höjer rösten och individernas engagemang i samhällsfrågor ökar i takt med att de sociala nätverken får ett större inflytande. Enligt undersökningsinstitutet Pew publicerar hela två tredjedelar av alla sociala medie-användare frekvent tankar om samhällsutveckling och politik. Lika många försöker att få fler att engagera sig i sina hjärtefrågor. Det visar sig också att sociala delningar görs av högkvalitativt innehåll. Topplistorna på mest delade artiklar innehåller förvånansvärt få söta kattungar men många seriösa inslag. När det kommer till kritan håller den mänskliga motorn högre kvalitet än sökrobotarna.

Det sista vårt samhälle behöver i dag är fler stängda mikroarenor och onyanserade diskussioner där sanningen är svart eller vit.

Undersökningar visar att den främsta anledningen till att vi delar innehåll är att stärka relationerna till vår nära krets och att bygga upp bilden av oss själva. För att möta dessa behov premierar sociala medier innehåll från profiler vi tidigare har gillat, kommenterat och interagerat med. Den personliga nyhetsfeeden konstrueras av en algoritm som väljer bort 80 procent av vänners publiceringar.

Enligt en nyligen utförd studie vid Stanford University vet en majoritet av användarna inte att sociala medier prioriterar innehåll vi förutspås gilla och klicka på, baserat på massiv användardata om vårt tidigare beteende. I den sociala ekonomin leker lika barn bäst och rekommendationerna följer minsta motståndets lag.

Undersökningsinstitutet Pew visade vid Edward Snowdens NSA-avslöjanden att befolkningen delades upp i två läger. De allra flesta användarna uttryckte åsikter på sociala medier helt i linje med sin nätverkskrets uppfattning om frågan, trots att de i hemlighet hade en avvikande uppfattning.

Snarare än en nyanserad debatt i sociala medier skapades en tystnadsspiral där en åsikt per läger fick råda som dominerande och icke ifrågasatt.

Snarare än en nyanserad debatt i sociala medier skapades en tystnadsspiral där en åsikt per läger fick råda som dominerande och icke ifrågasatt.

Internet borde vara vårt främsta ögonöppnande verktyg för nya perspektiv, och medieplattformar mötesplatsen för nyanserade diskussioner mellan oliktänkande. Vi har gemensamma ambitioner om ett nytt, mer mångfacetterat samhälle. I den moderna världen är vi allt fler kulturer som vill leva sida vid sida. Samhällsbyggandet 2.0 är inte betjänt av mediekonsumenter som fastnar i sociala rum där likasinnade möts för att växla överensstämmande uppfattningar om omvärlden.

Som individer formas vi av medier, och moderna medier formas av individernas beteenden. Det sista vårt samhälle behöver i dag är fler stängda mikroarenor och onyanserade diskussioner där sanningen är svart eller vit. Risken blir allt större att vi matas med nyheter som bekräftar våra redan definierade världsuppfattningar. Och i andra kretsar bekräftas andra sanningar. Vi kan alla fatta ett medvetet beslut att söka efter individer och åsikter som utmanar vår världsbild, ta in nyheter från fler källor och välja in personer utanför vår komfortzon i våra sociala nätverk. Men vi kommer även att behöva hjälp av morgondagens medieaktörer att exponera fler perspektiv och sticka hål på åsiktsbubblorna. Segregerad mediekonsumtion är inte bra för en modern integrerad demokrati.


Detta är ett inlägg från bloggen Sara Öhrvalls spaningar. Följ Sara Öhrvall på digital.di.se/blogg/sara-ohrvalls-spaningar!

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera