Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick
En bra produkt är förstås nyckeln för den startup som letar användare, investerare eller uppmärksamhet i största allmänhet. Men många verkar inte förstå hur relativt enkelt det är att öka sina chanser för exponering i media. Efter att ha bevakat den svenska startupvärlden i snart 10 år, först som journalist och numera lite mer sporadiskt, slår det mig att vissa företag verkligen skulle kunna bättra på sina PR-möjligheter. Det är dessutom inte speciellt svårt. Ledordet är tillgänglighet.
- Tillgängliga kontaktuppgifter
Ett anonymt kontaktformulär på en undersida duger inte. Ska du bli intervjuad måste det finnas en faktisk person för journalisten att kontakta. Namn, roll på företaget (grundare, vd, etc.), mail, telefonnummer, twitterkonto, ja ju fler kontaktsätt desto bättre. Och att visa vilka som jobbar på företaget skapar ett mer personligt intryck som är lättare att relatera till. - Tillgängliga bilder
Du har redan blivit intervjuad, och nu behövs en porträttbild på dig till artikeln. Det behöver inte vara svårt. Bara genom att ta några hyfsat bra bilder med din mobilkamera så kommer du att vara bättre än 80 procent av alla startups när det gäller att erbjuda bildmaterial till media. Lägg till några bra bilder eller illustrationer som visar din tjänst eller product "in action" så blir det ännu bättre. Och publicera många olika varianter på bilderna. Det gör att olika typer av medier kan välja en bild som passar deras uttryck och underlättar spridning i sociala medier. En modesajt har antagligen ett annat bildspråk än Dagens Industri, och genom att ha både seriösa och lite mer lättsamma porträttbilder och produktbilder ökar du chanserna att synas. Som redaktör för nyhetsmedia väljer man ofta bilder som känns dokumentära och naturliga - inte retuscherade reklamfoton. Tänk på det när du tar pressbilder. - Tillgängliga personer
Det här är kanske viktigast av allt. Om du faktiskt vill att media och andra intresserade ska uppmärksamma det du gör, så skadar det inte att vara tillgänglig när någon väl hör av sig. Det gäller framförallt vid större lanseringar och produktsläpp såklart, men relationer med omvärlden byggs hela tiden, och att ha löpande dialog med ett antal journalister som skriver om ditt område kommer att löna sig den dagen du vill nå ut med något nytt.
Kontaktuppgifter, bilder, video och annat material för media ska förstås finnas lättillgängligt på din sajt, antingen på en egen press-sida eller under "kontakta oss". Och lägg hellre ut för mycket material än för lite. Ge journalisten valmöjligheter, det kommer underlätta anpassningen till olika typer av medier.