Hoppa till innehållet

Blogg: Tre tips för entreprenören som vill synas i media

Svenska startups är ofta dåliga på att berätta om sig själva och erbjuda media och andra intresserade både kontaktmöjligheter och bra bildmaterial, skriver Fredrik Wass.

Foto: Pexels.com

Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick 


 

En bra produkt är förstås nyckeln för den startup som letar användare, investerare eller uppmärksamhet i största allmänhet. Men många verkar inte förstå hur relativt enkelt det är att öka sina chanser för exponering i media. Efter att ha bevakat den svenska startupvärlden i snart 10 år, först som journalist och numera lite mer sporadiskt, slår det mig att vissa företag verkligen skulle kunna bättra på sina PR-möjligheter. Det är dessutom inte speciellt svårt. Ledordet är tillgänglighet.

  1. Tillgängliga kontaktuppgifter
    Ett anonymt kontaktformulär på en undersida duger inte. Ska du bli intervjuad måste det finnas en faktisk person för journalisten att kontakta. Namn, roll på företaget (grundare, vd, etc.), mail, telefonnummer, twitterkonto, ja ju fler kontaktsätt desto bättre. Och att visa vilka som jobbar på företaget skapar ett mer personligt intryck som är lättare att relatera till.
  2. Tillgängliga bilder
    Du har redan blivit intervjuad, och nu behövs en porträttbild på dig till artikeln. Det behöver inte vara svårt. Bara genom att ta några hyfsat bra bilder med din mobilkamera så kommer du att vara bättre än 80 procent av alla startups när det gäller att erbjuda bildmaterial till media. Lägg till några bra bilder eller illustrationer som visar din tjänst eller product "in action" så blir det ännu bättre. Och publicera många olika varianter på bilderna. Det gör att olika typer av medier kan välja en bild som passar deras uttryck och underlättar spridning i sociala medier. En modesajt har antagligen ett annat bildspråk än Dagens Industri, och genom att ha både seriösa och lite mer lättsamma porträttbilder och produktbilder ökar du chanserna att synas. Som redaktör för nyhetsmedia väljer man ofta bilder som känns dokumentära och naturliga - inte retuscherade reklamfoton. Tänk på det när du tar pressbilder.
  3. Tillgängliga personer
    Det här är kanske viktigast av allt. Om du faktiskt vill att media och andra intresserade ska uppmärksamma det du gör, så skadar det inte att vara tillgänglig när någon väl hör av sig. Det gäller framförallt vid större lanseringar och produktsläpp såklart, men relationer med omvärlden byggs hela tiden, och att ha löpande dialog med ett antal journalister som skriver om ditt område kommer att löna sig den dagen du vill nå ut med något nytt.

Kontaktuppgifter, bilder, video och annat material för media ska förstås finnas lättillgängligt på din sajt, antingen på en egen press-sida eller under "kontakta oss". Och lägg hellre ut för mycket material än för lite. Ge journalisten valmöjligheter, det kommer underlätta anpassningen till olika typer av medier.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera