Hoppa till innehållet

Blogg: Varför du inte ska lita på ”sociala experiment” på Youtube

I klippen mäter de tabun och sociala konstruktioner genom att utsätta till synes livs levande vanligt folk för märkliga situationer. Men nu avslöjas ännu ett viralt ”socialt experiment”-klipp från Youtube som fejk – och det är en nyttig väckarklocka, skriver 404-bloggen.

Detta är ett inlägg från 404-bloggen, där Jack Werner skriver om digitala medier, digital kommunikation och källkritik. Följ honom på digital.di.se/404-bloggen.

 


 

En ung man står på trottoaren med svarta solglasögon och en käpp. Halvhögt hojtar han ”hello, hello” i väntan på att någon ska svara. En förbipasserande man stannar upp och säger ett försiktigt ”yeah?”, varpå den blinde mannen ber om växel på en femdollarsedel. Vad den blinde mannen inte ser är att han sträcker fram en femtiodollarsedel. Den moraliska frågan formulerar omedelbart sig själv. Hur skulle du göra?

Sådan var scenen i ett klipp som den australiensiska Youtubekändisen Adrian Gee publicerade i början av november. Klippet hette ”The Real Blind Man Honesty Test (Social Experiment)”, och där testade Gee hur människor skulle reagera – om de renhårigt och ärligt skulle informera den blinde om hans misstag eller om de skulle ta femtiodollarssedeln och tiga.

LjufgOcZLZs

Flera personer i filmklippet väljer det sistnämnda. De tar sedeln, trycker några dollar i handen på den blinde och går därifrån med den sortens påskyndade steg bara ett smutsigt samvete ger.

Klippet har två miljoner visningar och är ett av många Youtubeklipp som genom det sociala experimentets form menar att det visar vårt samhälles verkliga ansikte, vad vi gör när vi inte vet att en kameralins ser oss. I Sverige företräds genren framför allt av gruppen som kallar sig Sthlm Panda, internationellt finns det mängder av exempel varav Adrian Gee är ett. Han är även ett exempel på när de sociala experimenten i själva verket är fejkade.

Det var en reporter för Today Tonight Adelaide som insåg att personerna i filmklippet, de som påstods vara förbipasserande vanligt folk, i själva verket var skådisar anlitade specifikt för att agera ut scenerna i regi av Gee och hans team. I klippet nedan konfronterar den smått aggressive reportern Gee med uppgifterna:

3FoQWKR_FVM

Jag har tidigare uppmärksammat sociala experiment på internet flera gånger, bland annat efter att vi under min tid på Metro berättade att ett av Sthlm Pandas klipp inte heller ärligt berättade vad som egentligen pågick. Men fallet med det aktuella fejkexperimentet – som hann få två miljoner visningar innan det avslöjades – sätter återigen ljuset på vad riskerna med den här sortens berättande är. 

De sociala experimentens själva andemening är att naket avslöja en sanning, hur vår värld verkligen ser ut bortom alla tillrättalagda uppsminkningar. Det gör dem till effektfulla och starka upplevelser för tittaren. De sjunker ner och lägger sig som sediment i vårt undermedvetna, sediment som till slut bildar en världsbild. Med sina miljontals visningar har de sociala experimenten inte sällan en större publik än många traditionella medier. 

Men klippen görs av människor som tjänar pengar på klick, inte på trovärdighet. De måste inte på samma sätt som journalistiken vinnlägga sig om att så långt det är möjligt ta reda på sanningen, eftersom de inte är beroende av en återkommande publiks grundade förtroende utan får samma annonspeng av en ny tittare som av en återkommande. Med sina viralt uppblossande filmklipp når de ständigt nya ögonpar.

Det är ett cyniskt manipulerande av tittarna för att tjäna reklampengar på deras ovetande klick.

Och då plötsligt känns uppenbarligen inte sanningen så viktig längre. Det handlar visst inte längre om hur samhället verkligen ser ut (vilket det i och för sig aldrig har gjort, eftersom att några individers reaktion på en gata naturligtvis inte speglar hela folkgrupper eller länder), utan om en på förhand konstruerad skildring som man sedan steg för steg agerar ut. Det är ett cyniskt manipulerande av tittarna för att tjäna reklampengar på deras ovetande klick.

Inte bara tittarna är offer. I Today Tonight Adelaide berättar en av de anlitade skådespelarna i Adrian Gees klipp att han aldrig informerades om hur filmen skulle användas. Tack vare ett karaktäristiskt ärr på armen kunde han identifieras av anhöriga och vänner, som efter att klippet blev viralt upprört frågade: hur kunde du stjäla den blinde mannens pengar?

Alla sociala experiment är naturligtvis inte fejkade. Det finns samvetsgranna berättare även på Youtube, människor som verkligen anstränger sig för att göra ett bra jobb. Men för publiken är det svårt att skilja mellan dem och bluffmakarna. Det finns inga etiska riktlinjer eller professionella tumregler att följa, inga löften som ges tittarna, och så länge det fortsätter så är en skeptisk hållning till klippen överlag oundviklig. 

När Adrian Gee konfronterades med uppgifterna om hans arrangerade film lämnar han studion. Senare twittrar han arrogant att han förvisso visste bättre, men ändå gjorde det.

Gee har publicerat en rad andra sociala experiment-klipp, varav ett har publicerats av Expressens Omtalat. Frågan är naturligtvis hur många av dem som också är fejkade. Adrian Gees trovärdighet är fullständigt sönderslagen.

Men det finns det miljontals människor som ännu inte känner till. Och deras klick fortsätter vara värda pengar.

 


 

Detta är ett inlägg från 404-bloggen, där Jack Werner skriver om digitala medier, digital kommunikation och källkritik. Följ honom på digital.di.se/404-bloggen.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera