Hoppa till innehållet

Blogg: Vi vill vara ensamma i flocken

Människor väljer i allt högre grad ensamhet. Vissa ser det som ett problem, det bör snarare betraktas som ett nytt, digitalt flockbeteende, skriver Sara Öhrvall.

Detta är ett inlägg från bloggen Sara Öhrvalls spaningar. Följ Sara Öhrvall på digital.di.se/blogg/sara-ohrvalls-spaningar!


Ensamboendet ökar i hela världen – och så gör även ensambeteendet.

Historiskt sett har gemenskapen alltid funnits i boendet. Äktenskapet, släkten och grannarna behövdes för att livet skulle gå ihop. Ensamhet betydde utsatthet. Nu är Sverige världsledande i ensamhet. Här är ensamhushållet den vanligaste boendeformen. Världen följer efter och ensamhushållen blir enligt Euromonitor den snabbast växande bostadskategorin fram till 2030.

Allt fler föredrar dessutom att utöva sina fritidsintressen i fred. Opentable, en världsledande restaurangbokningstjänst, meddelar att reservationerna för ensamätare har ökat med 62 procent de senaste två åren och Visa beskriver en 15-procentig ökning av ensamresenärer på globala semesterresor.

Ensamorganisationen av livet ökar, och samtidigt även ensamorganisationen av jobbet. Allt fler bär på en önskan om att bli sin egen med ett flexibelt arbetsschema. Vi ser redan ett myllrande ”mikroprenörskap” av frilansande kreatörer och oberoende experter som agerar på digitala plattformar med ökade kontaktytor mot samarbetspartner, ständigt på jakt efter nästa inkomstbringande uppdrag.

I England har andelen egna företagare trefaldigats sedan 2000 till 15 procent, i USA beräknar researchinstitutet Pew att andelen kommer att öka från 33 till 40 procent före 2020. Kollaborativa kontor, där fria agenter är medlemmar, förväntas fördubblas årligen fram till 2018 och Wework, världens största, värderades nyligen till 10 miljarder dollar.

Av vissa beskrivs de individuella valen som ett problem, men ingenting tyder på att vi går mot ett mer ensligt samhälle. Det visar sig att vi trivs med vårt individuella liv. Upplevelsen av att vara ensam minskar med hjälp av de många kontakterna i varje individs Facebooknätverk och den flitiga kommunikationen i messengerapplikationer.

Med digitala verktyg kan vi navigera genom världar av människor, information och idéer hemma i soffan. Det bör ses som ett sätt att organisera oss i en digital flock.

Med digitala verktyg kan vi navigera genom världar av människor, information och idéer hemma i soffan. Det bör snarare ses som ett annat sätt att organisera oss i en digital flock. Vi agerar mer individuellt men kompenserar med tekniska lösningar där sociala kontakter, vänners hjälp och nya spännande jobbprojekt finns nära till hands. Den tekniska utvecklingen får världen att kännas närmare och vi klarar oss allt bättre på var sitt håll.

Explosionen av delningsekonomin, där vi utbyter tjänster mellan individer, förstärker ytterligare självständighetskänslan. Det mesta går att lösa i ett socialt nätverk. Ett individbaserat samhälle kräver nya lösningar.

Näringslivet måste anpassas till ensamorganiserade företagare med nya kontorsformat, support- och faktureringstjänster såväl som kreativa pensionsidéer. På konsumentsidan upptäckte Alibaba, det kinesiska e-handelsundret, att singelstudenter firade en alternativ Alla hjärtans dag och kommersialiserade konceptet. 2014 nådde deras ”Singles’ day” världens största retailintäkt under en dag.

Japanska Book and Bed Tokyo är en bokhandel med sovkojor för ensamma gäster med nattlig bokläsarlust. Pop up-restaurangen Eenmall i Antwerpen och London serverar endast gäster i sällskap om en person.

Andra kan få problem. Stormarknadernas storpack och tre till priset av två går inte hem hos singlarna.

Det individuella samhället är en av vår tids stora sociala förändringar. Om det kommer att få oss att må bättre är en annan fråga. Men det kommer att transformera synen på oss själva och våra närmaste relationer, likväl som efterfrågan på tjänster och hur vi vill leva och arbeta i våra städer.


Detta är ett inlägg från bloggen Sara Öhrvalls spaningar. Följ Sara Öhrvall på digital.di.se/blogg/sara-ohrvalls-spaningar!

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera