Detta är ett inlägg från bloggen Sara Öhrvalls spaningar. Följ Sara Öhrvall på digital.di.se/blogg/sara-ohrvalls-spaningar!
Långt innan vi har science fiction-liknande intelligenta robotar på plats finns det smart teknik att använda för att digitalisera mänskliga egenskaper och kompetenser.
Ett intressant verktyg i den riktningen är så kallade Virtual Personal Assistants, VPA, som får oss att minnas bättre, analysera större mängder information och fatta snabbare beslut genom en röstbaserad mjukvara i våra telefoner. Baserat på allt du har gjort tidigare, försöker den virtuella personliga assistenten att förstå vad du vill göra härnäst – och hjälpa till med de tjänster du vill utföra. Gartner förutspådde nyligen att hela 40 procent av alla mobila interaktioner 2020 kommer att bistås av dessa virtuella assistenter.
Samtliga globala teknikplattformar arbetar för att bemästra artificiell intelligens och ta fram mer avancerade virtuella assistenter. Apple har sin Siri, Google har Google Now, Microsoft har Cortana. Kinesiska Baidu har släppt sin version och likaså Facebook. Ambitionen är att skapa allvetande multikompetenta virtuella assistenter.
Läs även: Mark Zuckerberg satsar på ”robotbutler”
Många andra företag, från biltillverkare till nöjesindustrin, försöker att hitta mer nischade lösningar. De kämpar alla om en strategisk kontrollposition av stort värde, ganska lik Googles sökmotor och dess makt över världens alla frågeställningar. En stor del av världens transaktioner kommer att initieras och rekommenderas av personliga assistenter. De som dominerar assistentgränssnittet kommer att kunna ha en enorm påverkan på individen val av produkter och tjänster.
Genom att lyssna av röst- såväl som textkonversationer, plöja din epost, googlesökningar, bokningar och hålla koll på var du befinner dig geografiskt, kan assistenten veta vem du vill ha möten med, hur du vill resa och vad du vill köpa. Ju mer avancerad e-handeln blir, ju fler transaktioner kan assistenten genomföra utan att du behöver vara involverad. Flygbiljetterna, restaurangbokningen, presenten till vännen som fyller år, kan utföras automatiskt.
Mjukvara testas redan som kan identifiera en hjärtattack innan den sker.
Assistenten kan även ge dig ytterligare fakta inom områden du just nu diskuterar och förslag till beslut. När din hälsa sviktar kan assistenten ge råd om att ta det lugnt och eventuell behandling, innan du ens har lagt märke till att du håller på att bli sjuk. Mjukvara testas redan som kan identifiera en hjärtattack innan den sker.
Personligen ser jag med spänning fram emot dessa första stapplande steg mot den helautomatiska artificiella intelligensen. Virtuella assistenter blir i en nära framtid ett alternativ till en mänsklig sekreterare. Men det kan vara värt att fundera över den personliga integriteten. Smarta assistenter drar in mängder av datapunkter om varje individ, som sedan kan analyseras och säljas vidare som en betydande intäktskälla.
Till skillnad från mänskliga sekreterare jobbar den virtuella assistenten inte bara för dig, utan för mängder av andra personer och framför allt för en global teknikplattform. Kommer assistenten att rekommendera en flygbiljett med ett bolag som Google har ett avtal med eller den som är bäst för dig?
Förutsatt att vi löser integritetsfrågan, går vi mot ett samhälle där vi kan fatta mer välinformerade beslut och slipper fundera över mängder av vardagsbekymmer som distraherar och tar tid. Vi kan nu frigöra resurser för de stora tankarna och de viktiga besluten.