Hoppa till innehållet

Blogg: Virtuella assistenter kommer ta över

Det som fascinerar mig mest med digitaliseringen är den intelligensexplosion vi kommer att se framöver. Med hjälp av sensorer, big data och artificiell intelligens kan vi bli smartare, mer snabbtänkta och upplysta.

Sara Öhrvall är senior rådgivare inom digitalisering, föreläsare och styrelseledamot.
Sara Öhrvall är senior rådgivare inom digitalisering, föreläsare och styrelseledamot.

Detta är ett inlägg från bloggen Sara Öhrvalls spaningar. Följ Sara Öhrvall på digital.di.se/blogg/sara-ohrvalls-spaningar!


 

Långt innan vi har science fiction-liknande intelligenta robotar på plats finns det smart teknik att använda för att digitalisera mänskliga egenskaper och kompetenser.

Ett intressant verktyg i den riktningen är så kallade Virtual Personal Assistants, VPA, som får oss att minnas bättre, analysera större mängder information och fatta snabbare beslut genom en röstbaserad mjukvara i våra telefoner. Baserat på allt du har gjort tidigare, försöker den virtuella personliga assistenten att förstå vad du vill göra härnäst – och hjälpa till med de tjänster du vill utföra. Gartner förutspådde nyligen att hela 40 procent av alla mobila interaktioner 2020 kommer att bistås av dessa virtuella assistenter.

Samtliga globala teknikplattformar arbetar för att bemästra artificiell intelligens och ta fram mer avancerade virtuella assistenter. Apple har sin Siri, Google har Google Now, Microsoft har Cortana. Kinesiska Baidu har släppt sin version och likaså Facebook. Ambitionen är att skapa allvetande multikompetenta virtuella assistenter.

Läs även: Mark Zuckerberg satsar på ”robotbutler”

Många andra företag, från biltillverkare till nöjesindustrin, försöker att hitta mer nischade lösningar. De kämpar alla om en strategisk kontrollposition av stort värde, ganska lik Googles sökmotor och dess makt över världens alla frågeställningar. En stor del av världens transaktioner kommer att initieras och rekommenderas av personliga assistenter. De som dominerar assistentgränssnittet kommer att kunna ha en enorm påverkan på individen val av produkter och tjänster.

Genom att lyssna av röst- såväl som textkonversationer, plöja din epost, googlesökningar, bokningar och hålla koll på var du befinner dig geografiskt, kan assistenten veta vem du vill ha möten med, hur du vill resa och vad du vill köpa. Ju mer avancerad e-handeln blir, ju fler transaktioner kan assistenten genomföra utan att du behöver vara involverad. Flygbiljetterna, restaurangbokningen, presenten till vännen som fyller år, kan utföras automatiskt.

 

Mjukvara testas redan som kan identifiera en hjärtattack innan den sker.

 

Assistenten kan även ge dig ytterligare fakta inom områden du just nu diskuterar och förslag till beslut. När din hälsa sviktar kan assistenten ge råd om att ta det lugnt och eventuell behandling, innan du ens har lagt märke till att du håller på att bli sjuk. Mjukvara testas redan som kan identifiera en hjärtattack innan den sker.

Personligen ser jag med spänning fram emot dessa första stapplande steg mot den helautomatiska artificiella intelligensen. Virtuella assistenter blir i en nära framtid ett alternativ till en mänsklig sekreterare. Men det kan vara värt att fundera över den personliga integriteten. Smarta assistenter drar in mängder av datapunkter om varje individ, som sedan kan analyseras och säljas vidare som en betydande intäktskälla.

Till skillnad från mänskliga sekreterare jobbar den virtuella assistenten inte bara för dig, utan för mängder av andra personer och framför allt för en global teknikplattform. Kommer assistenten att rekommendera en flygbiljett med ett bolag som Google har ett avtal med eller den som är bäst för dig?

Förutsatt att vi löser integritetsfrågan, går vi mot ett samhälle där vi kan fatta mer välinformerade beslut och slipper fundera över mängder av vardagsbekymmer som distraherar och tar tid. Vi kan nu frigöra resurser för de stora tankarna och de viktiga besluten.

Läs även: ”Insikter om digitaliseringens kraft saknas”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera