Hoppa till innehållet

Blogg: “VR gör det digitala mänskligt”

"Människor vill mötas och gör det bättre när den digitala världen går från två dimensioner till tre", skriver Sara Öhrvall.

Vid den senaste upplagan av Dutch Design Week i Amsterdam fick besökare vandra runt i ett virtuellt shoppingcentrum bland digitala kläder och varor, tillsammans med andra fiktiva shoppare. När antalet butiksbesök i den verkliga världen minskar och e-handelns konkurrens hårdnar, krävs nya grepp för att locka framtidens konsumenter.

 2014 investerade Facebook 2 miljarder dollar, motsvarande 16,5 miljarder kronor i Oculus Rift, en blott två år gammal plattform för virtual reality (VR). Bolaget hade inte lanserat en enda produkt och marknaden höjde på ögonbrynen. Men Mark Zuckerberg, Facebooks grundare, var säker på sin sak: ”Virtual reality kommer att bli ett lika stort skifte som när internet och mobiltelefonen lanserades”.

Och med det uttalandet startades en riktig VR-boom. Både Google och Microsoft har satsat stort. De har framför allt fokuserat på augmented reality där speciella glasögon visar den verkliga och den virtuella verkligheten samtidigt. Digitala objekt projiceras in i vår fysiska miljö.

 Vi har hittills vant oss vid att den digitala tekniken mest finns bakom platta skärmar. Det är ett kantigt gränssnitt som kräver knapptryckningar för att få information och tjänster levererade. Med virtual och augmented reality blir det ett mer mångfacetterat och naturligt sätt att med handrörelser, ögonkast och ord interagera med digital teknik.

När vi dessutom kan se, manipulera och samarbeta kring det virtuella objektet i vår vardagsmiljö, får vi en upplevelse långt större än den fattigare skärmen. Redan i år förväntas 9,6 miljoner vr-glasögon säljas, enligt analysföretaget IDC. För 2020 är prognosen 65 miljoner.

Tekniken skapar ett mer mångfacetterat och naturligt sätt att interagera med digital teknik.

Spelvärlden är lyrisk över de engagerande miljöer vr erbjuder, och så även film- och mediebranschen. Det talas om verklighetsjournalistik där användare får vara med om bombattacker i Syrien och jordbävningar i Nepal såväl som sport med känslan av arenanärvaro.

Men den förväntade tillväxten kräver fler användningsområden än så. Teknikens möjligheter har lockat till intressanta experiment inom vitt skilda branscher.

Englandsbaserade Virtalis vill förändra hur tillverkande industri arbetar med prototyper. Tillsammans med Rolls Royce har bolaget byggt virtuella motorer och karosser för designutvärderingar och tester.

Wärtsilä skickar med glasögon i sina skepp så att reparationer kan utföras på distans, guidade av servicestationen i Finland.

Ikea har byggt en VR-app så att designer kan gå in i virtuella kök.

Zürich universitet har genomfört virtuella förhör där individer förflyttas tillbaka till brottsplatsen.

Doktorer har opererat med VR-sändning så att studenter världen över samtidigt, från alla möjliga vinklar, kan följa processen.

Just utbildning spås bli en av de stora kategorierna för vr. Att gå igenom Colosseum är en helt annan upplevelse än att läsa en bok, att resa på ett rymdskepp genom solsystemet är starkare än bara platta bilder. Det finns studier som visar att hjärnan bättre lagrar information när vi upplever en simulering, snarare än läser eller lyssnar.

Vad har då allt detta med ett socialt nätverk som Facebook att göra? När den indonesiska presidenten häromveckan besökte Mark Zuckerberg spelade de pingis i en virtuell värld. Mark Zuckerberg sa efteråt att de just hade tillbringat 20 minuter med att umgås och göra något i den virtuella världen.

Människor vill mötas och gör det bättre när den digitala världen går från två dimensioner till tre. Virtual reality är den digitala översättningen av mänsklig interaktion – med objekt, miljöer och med varandra.

Läs även: Nu jagar riskkapitalisterna efter VR-bolag

Läs även: VR-fiske fick 150 000 spelare på kroken


Detta är ett inlägg från bloggen Sara Öhrvalls spaningar. Följ den här!

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera